Спираш, оглеждаш се, преминаваш на прибежки! Светофар би свършил работа. „Още не са го поставили“, казваш си. Такава е ситуацията за разхождащите се хора не къде да е, а в Морската градина на Варна, местността Салтанат, алеите под булевард „Княз Борис I“. Автомобилите се движат спокойно, свободно – и напълно законно, след като никой не ги забранява. По-миналия уикенд дори се бе образувало задръстване при входа на парка до Делфинариума (на клипа пробягват мъж и момченце – пазят се от колите), предаде „Сега”.
Положението е такова не от днес, забатачено в годините назад. Но месец и половина след встъпването си новата общинска власт в лицето на потъналия в борчове Благомир Коцев демонстрира ни най-малък намек за решаване. А това не остана незабелязано.
„ОБЕЩАНО Е ДА СЕ ОБЕЩАВА“
Дългогодишният граждански активист Кръстьо Кръстев написа в социалните мрежи: „Не знам дали си спомняте предизборните приоритети на настоящия кмет на гр. Варна (Благомир Коцев – бел. авт.), но аз съм запомнил № 9: „Ще представя план за действие за спиране на колите в Морската градина“. Това малко ми звучи като „обещаваме, че ще обещаваме“.
Всъщност, необходимите действия са точно две: 1. Възстановяване на вертикалната пътна маркировка (Пътни знаци В2 на всички подходи към Морската); 2 Общинска полиция да следи за спазването на закона. Всякакви други упражнения са в услуга на лобито, окупирало парка“.
Успоредно бе заявена и позиция от „Варна диша“: „Ако искате да докажете, че ще работите за Морската градина и зелената система на Варна, очакваме в най-скоро време да направите няколко стъпки. За тяхното изпълнение се изисква най-вече политическа воля. И ако наистина имате такава, можете да ги реализирате в кратък срок“. В декларацията се подчертава, че спирането на колите в Морската градина не се нуждае от специални заповеди, процедури и галимации, защото в парка има алеи, а не улици.
Накратко – ако Благомир Коцев иска, спокойно може да забрани на мига трафика. Това е ясно дори и без уточненията на гореспоменатите защитници на парка. 45 дни са предостатъчни за поне едно действие на всяка една власт по който и да е приоритет.
За 45 дни например Коцев инспектира ремонтите в града, провери общинския автопарк, почисти плакетите пред кабинета си… Но за автомобилите в Морската градина – ни дума. А ако ги бе забранил, и, да кажем, заповедта бе паднала в съда, щеше да е налице поне политическа воля от негова страна и липса на трафик за известно време – сега е наличен единствено трафикът – през цялото време, разбира се.
ЧАСТИЧНА РЕАКЦИЯ
Самият Коцев, при една от фейсбук дискусиите преди дни (тоест реакция от профила му), взе отношение за многото паркирали върху алеите автомобили. „Още вчера е изпратена общинска полиция, която да санкционира нарушителите. Написани са актове. Днес проверките продължават. Предстои подготовка на трайно засилено присъствие на органи на реда, които да санкционират паркиралите автомобили по алеи и тревни площи ежедневно“, написа той. Но за самото движение не спомена. Така въпросът остана да виси.
ВИДИМО И НЕВИДИМО
В темата има доста „тънки“ моменти, които в общата говорилня се губят. С оглед на актуалната обстановка, най-важните са:
Първо, като цяло предизборните обещания на Коцев бяха еднозначни – зелен град, без автомобили в Морската градина. Но, всъщност, той никога не е обещавал незабавно спиране на колите. Както Кръстев пояснява, обещавал е „план“. Конкретно – изграждане на нов голям паркинг в градината, след което автомобилите ще бъдат спрени. И за децата е ясно, че нов паркинг не се очертава в обозримо време. А какво става с трафика междувременно? Ами, продължава си – както в момента. Това уточнение е важно, за да е наясно всеки, който счита автомобилите за недопустими – в момента Варна не се управлява от власт, която е обещавала, че ей тъй ще ги махне.
Второ, идеята за нов паркинг в Морската градина е стара. Но е като данайски дар. Паркинг в парка означава още погубени площи от парка. Печелят ресторантьорите там, защото клиентите им отново ще спират нахвърлей. А кръчмари са фамилия Коцеви….
Трето, налице е риск темата като цяло да потъне. Подобно на София, Пловдив, и във Варна активните граждани до голяма степен са привърженици на ПП-ДБ. Радостта им от изборната победа е напът да подмени трезвата преценка. На 45-ия ден контейнерите в града са все така преливащи, строежите – мръсни, шумни, за Морската градина стана дума… Обаче недоволството в социалните мрежи е несравнимо по-малко отколкото през периода на ГЕРБ и Иван Портних.
Ясно е, че нищо не може да се реши от раз. Но проблемът е в намаляващата критичност. Любопитен пример: депутатката от ПП-ДБ Стела Николова, която буквално всеки ден в продължение на години правеше видеа до всеки преливащ контейнер, всяка откъртена плочка, всяко паднало дърво, вече… не прави видеа.
А това е важно и конкретно за Морската градина, понеже Николова бе дългогодишен активист срещу коли и строежи, борейки се… срещу такива като Коцев (в качеството му на собственик на заведение в парка, ресторант „Хоризонт“). След изборите тя подари цветя на Коцев. Други не подариха. Нямаше как, след като са се борили срещу него. И сега дори най-беглата тяхна критика в мрежите се засипва с целокупен вой, че не бива да си отварят устата (включително от организирани тролове).
Четвърто, темата не може да отмине базисния факт, че в битността си на ресторантьор във времето назад сегашният кмет обжалваше заповедите на Портних за спиране на колите. Правеше го заедно с другите собственици в градината. Версията му е, че никога не е бил против спиране на автомобилите, а искал цялостно да се решат нещата, не на парче.
С една дума – с Морската градина на Варна продължава да е интересно – дори проблемите да са дежавю.
Хора, чували ли сте за аналог на виаграта, който е 3 пъти по-ефективен и напълно безопасен на всяка възраст, а и лекува мъжки болести. Лично го тествах и сега го препоръчвам на всички, мега готино нещо е, прочетете сами какво може–– https://da.gd/xlbio