Тарикати затапиха с бетон единствения път към плажа Силистар заради 22 дка курорт на брега

0 11 497

Единственият път, по който автомобил, линейка или пожарна кола могат да стигнат до плажа Силистар, е преграден с бетонно препятствие, в кадастралните карти той е означен като публична общинска собственост, а притежателите на терена, през който преминава, твърдят, че е част от имота им. Единственият вариант за прекарването на нов път е изсичане на дървета в защитена територия, което на практика е невъзможно.

Снимки с бетонната преграда на единствения път към плажа Силистар се появиха в социалните мрежи преди дни, но проблемът съществува от поне пет години, а решение така и не може да се намери. Сега с този казус трябва да се справи новият кмет на Царево Марин Киров. И то до началото на следващия туристически сезон.

Според жители на околните населени места бетонната преграда на пътя към плажа Силистар е била поставена веднага след края на лятото – още през септември т.г. Телефонният номер под надписа „Частна собственост. Преминаването забранено!“ се оказва на адвокат Венцислав Дудоленски – „довереник“, както сам каза в разговор за „Дневник“, на собствениците на терена, които имали много дружества. Според Дудоленски това, което притежавало терена, било „Ню билдинг естейтс“ ООД.

Проверка в Имотния регистър обаче показа друго – собственик на имота, многократно залаган и запориран, е „Корона билдинг“ ЕООД. Формално собствениците на двете компании нямат нищо общо помежду си. „Ню билдинг естейтс“ е на Петьо Петков и Бонди Бондиков, а „Корона билдинг“ на Бойко Сарафов. Всички те нямат участия в други дружества.

Тука има, тука няма път

Справка с отразеното в сайта на Агенцията по геодезия, картография и кадастър показва, че пътят, който преминава през имота е публична общинска собственост, земеделска територия с начин на трайно ползване „за селскостопански, горски или ведомствен път“. В кадастралната карта обаче пътят, идващ от Синеморец свършва в имота на „Корона Билдинг“ и продължава отново от границите му към плажа, но с друг, съвсем различен кадастрален номер.

Според Дудоленски, пътят бил несъществуващ, оформил се от преминаващите хора и коли. Той бил част от имота на доверениците му, а отразяването му в кадастралната карта като публична общинска собственост било грешка. „Дори и в момента няма никакъв проблем да се стигне до плажа, каза Венцислав Дудоленски. Възпрепятствано е единствено преминаването на автомобили“ през него.

В община Царево още преди години било внесено искане за изработване на Подробен устройствен план за имота. Защо това не се е случило до този момент адвокатът нямал представа, но проблемът бил на общинската администрация, която трябвало да намери решение. Той, разбира се, има предложение – Царево да плаща наем за ползването на пътя.

Плахите надежди на новия кмет

„Аз съм в непрекъсната комуникация с РИОСВ и МРРБ по този казус, каза за „Дневник“ в началото на седмицата новоизбраният кмет на Царево Марин Киров. Защото действително според документите, с които разполагат тези инвеститори, пътят е част от техния имот. Мисля, че през 2018 г., когато аз не съм бил част от администрацията, е имало идея за ПУП, при което те (собствениците, бел. авт.) са се съгласили пътят да си остане за общината, а тя да им позволи да реализират някакво инвестиционно намерение. Но това не се е случило – ПУП-ът не е влязъл в сила“, каза още Киров.

Начало на северната дъга на общинския път, препречен с два автомобила и шарена лента – от кого?

Реклама

Според него зам. министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Найденов се е заел да провери дали наистина става въпрос за грешка в кадастъра и дали пътят е действително общински. „Ако това се окаже така, ние ще сме много щастливи и няма да имаме проблем, каза Киров. Но ако се окаже, че пътят е частен, на първо място сме сезирали регионалната служба „Пожарна безопасност“ защото, ако има инцидент там – какво се случва?“, попита той.

Чака се писмо

В петък, при втори телефонен разговор, кметът на Царево звучеше по-оптимистично: „Чакам писмо от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, каза той. Неофициалното становище на Николай Найденов е, че действително става дума за грешка в кадастъра. Ако е така – ще си направим замерванията и ще влезем във владение на пътя“.

Втори вариант за решение на проблема Марин Киров обсъдил и с регионалната екоинспекция в Бургас. Районът на плажа Силистар попада в защитена зона, той е част от парк Странджа и влиза в обхвата на европейската екологична мрежа „Натура 2000“. При това положение в него не могат да бъдат премахвани дървета или да се унищожава растителност.

„В случай, че пътят действително е частен, има два варианта за алтернативни маршрути до бреговата ивица с минимални поражения за околната среда, каза Киров“. Трети вариант бил теренът на „Корона билдинг“ да бъде отчужден и дружеството да бъде овъзмездено с друг – сходен, но собствениците му категорично отказвали да обсъждат подобна възможност.

КПП, бариера, бетон

Проблемът с пътя към Силистар – един от най-красивите плажове по Черноморието, не е нов. Преди пет години собствениците на имота, преградили сега пътя към плажа, действително са поискали за терена им да бъде изработен ПУП за ниско строителство. Предложението е внесено в Общинския съвет в Царево от тогавашния кмет Георги Лапчев. Планът е трябвало да направи възможно реализирането на проект за вилно селище върху 22 дка непосредствено до морето, а през частта от 853 кв. м. чрез учредено право на преминаване да се осъществява безпрепятствен достъп до плаж Силистар, както изисква Законът за устройство на територията.

Тогава мнозинството в съвета приема предложението на Лапчев, но ден по-късно след обществен натиск лично Бойко Борисов нарежда съветът да не изпълнява решението си.

След седмица Борисов все пак решава да действа по закон и иска от областният управител на Бургас по това време Вълчо Чолаков да спре по съдебен ред процедурата по изпълнението на решението. Едва след това прокуратурата внезапно се самосезира, а регионалната екоинспекция „открива“, че решението, взето от Общинския съвет в Царево, нарушава закона, тъй като става дума за природен парк, защитена местност и част от европейската екологична мрежа.

През 2019 г. тогавашният омбудсман Мая Манолова, също сезира бившите министри в кабинета на ГЕРБ и „Обединени патриоти“ Десислава Танева и Нено Димов, тогавашната началничка на Службата по геодезия, картография и кадастър, както и бившия вече дългогодишен кмет на Царево Георги Лапчев, че пътят към Силистар е възпрепятстван и от преминаващите се събира такса. От това обаче не последва нищо.

Началото на историята за това, как общински път е попаднал в частен имот, се губи в миналото. За сега няма обяснение и за евентуалната грешка при нанасянето в кадастралните карти на общински път като частен. След като обяви, че няма да се кандидатира за пореден мандат, бившият кмет на Царево Георги Лапчев спря да вдига телефона си.

Като резултат от това сега той няма как да бъде попитан въпрос на компромис ли е било бетонирането на едно от малкото останали девствени места по Черноморието срещу запазването на публичния достъп до Силистар. Отговорът на този въпрос вероятно би обяснил затрудненията на държавата да осигури гарантирания от конституцията достъп до брега на Черно море.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.