Бизнесът тръгна: Андрей Цеков пуска 4,8 милиарда за пътища, ще участват ли фирмите на жена му Деница (ФАКТОЛОГИЯ)

0 10 669

Министърът на регионалното развитие Андрей Цеков, осветлен от Narod.bg в бизнес активности във ВиК и пътно строителство през фирми на жена му Деница Благоева Цекова, обяви, че подопечната му Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) в спешен порядък ще обяви нови процедури за аварийни ремонти на пътищата, като основният критерий ще е най-ниска цена. Това става в контекста на прекратените поръчки за 4 млрд. лв. без ДДС (4,8 милиарда с данъка, б.ред.) за ремонт и поддръжка на пътищата, възложени от предишното служебно правителство.

Сега основателният въпрос е дали в новите обществени поръчки ще участват следните дружества, контролирани от съпругата на министъра, разследван в САЩ и Германия за връзки с криптоизмамницата Ружа Игнатова:

ПРОПЪРТИ ТРЪСТ ЕООД

БСПФ БЪЛГАРИЯ ЕАД

ИНФИНИТУС АР ЕНД ДИ ЕООД

БСПФ СУПЕР БОРОВЕЦ ЕАД

ИНФИНИТУС ЕООД

ВЕРИДЕЯ ООД

БСПФ ПРОДЖЕКТ 1 ЕАД

Интегрити Европа ООД

По думите му средствата няма да бъдат отпускани изцяло и авансово, а поетапно. „Трябва да защитим интереса на обществото за ефективно и прозрачно ползване на бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и другата седмица незабавно обявяваме обществени поръчки за козметично и аварийно поддържане на републиканската мрежа по критерий за възлагане „най-ниска цена“, уточни Цеков на пресконференция в МРРБ.

Според него атаките срещу това му решение, че заради основния критерий цена ще падне качеството на изпълнение, са неоснователни. „Защото качеството на изпълнението може да се гарантира чрез контрол върху изпълнението“, увери регионалният министър.

Реклама

„Тези договори на стойност 4 млрд. лв. без ДДС за общо 28 области са били обявени през февруари и в началото на месец юни много припряно са направени протоколи за избори на изпълнители, което ме усъмни в прозрачността на тези протоколи и на 13 юни 2023 г. насрочих одит“, припомни Цеков и изтъкна, че одитът е показал, че има съществени пороци по тези процедури за възлагане на текущи ремонти.

Отбеляза, че това са рутинни дейности и би трябвало да се възлагат по критерий най-ниска цена, а не по обяснения как се коси трева, как се запълва дупка и как се чисти сняг.

„Тези поръчки не предполагат някаква сложност, а одитът констатира, че изразите в методиката на оценка са неясни, липсва прозрачност по процедурите и те ограничават кръга на заинтересованите лица за участие в процедурите, като са нарушени общо 7-8 разпоредби за провеждане на обществени поръчки“, подчерта регионалният министър.

Посочи, че пътното поддържане е рутинна дейност, която не е строителна, а спомагателна и целта е да осигурява почистване и проходимост, т.е. да се закърпят дупки, да се подмени асфалт, да се почисти сняг, да се изрежат храсти, като тази дейност е възлагана чрез рамкови споразумения за определена област на България за период за 4 години. Цеков повтори отдавнашната теза на „Продължаваме промяната“, че е скандално, че често договорите за пътна поддръжка са били използвани за основни ремонти на пътищата по време на третото правителство на Бойко Борисов.

„През годините на МРРБ се отпускат между 2.5 до 2.8 млрд. лв. годишно, които трябва да бъдат изразходвани за изграждането на пътна инфраструктура и благоустройство на общините. Прозрачен механизъм за контрол на изразходваните средства, справедливо подпомагане чрез дофинансиране на общините по техните проекти, финансирани с европари, са основните ни задачи“, увери Цеков.

Според него има спешна нужда от изготвянето на цялостна стратегия за близо 20 хил. пътна мрежа в България, която трябвало да съдържа и информация къде да се изградят нови пътища и кои от вече изградените трябва спешно да се ремонтират. Изготвянето на такава стратегия обаче отнемало между 12 и 18 месеца.

„Трябва най-сетне да изоставим работата на парче и да въведем цялостен стратегически подход“, настоя Цеков и обеща, че до края на следващата година ще бъдат изградени пътят между Мездра и Ботевград с кръстовища на две нива и скоростният път между Видин и Монтана.

Казусът със строителството на „Хемус“

По казуса със строителството на първите девет лота на магистрала „Хемус“ министърът припомни, че работата беше възложена по времето на Борисов на държавното дружество „Автомагистрали“ за периода 2019 г. до края на 2021 г. без провеждане на процедура за обществена поръчка, което е нарушение на закона. По думите му е била пропусната правната възможност тези договори да бъдат разтрогнати по съдебен ред в срок от 1 година.

„На този етап основният казус пред държавата е как да реагира в тази ситуация, затова сме създали работна група към парламента, която до месец ще излезе със становище как да се процедира в този случай“, увери още Цеков.

За довършването на „Струма“ през Кресненското дефиле

По отношение на довършването на магистрала „Струма“ през Кресненско дефиле повтори, че МРРБ ще инициира процедура за строителство на трасе по източния склон на Кресненското дефиле, за да може пътят да бъде завършен преди края на програмния период, за да не се стигне до връщане на всички пари от ЕС, получени за строителството на „Струма“. По думите му трасето, одобрено от служебното правителство в посока Гърция с две ленти в една посока, е неудачен вариант.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.