27 млн.: Новият зам.-министър на транспорта Григори Григоров – уволнен от БДЖ заради далавера с вагони

2 14 347

Назначеният преди седмица за заместник-министър в Министерството на транспорта и съобщенията Григори Григоров се оказа главно действащо лице в скандалната сделка за 27 милиона лева за ремонт на 15 вагона, сключена от ръководството на затъналата държавна железопътна компания БДЖ с частния жп завод в Дряново.

Оказа се, че само 2 години след вонящата на корупция рехабилитация на стари вагони на БДЖ, замесеният в схемата Григори Григоров не само не е привлечен като обвиняем от прокуратурата, а даже се издига в йерархията на властта и вече е заместник-министър. Според информация на „Уикенд“, името на Григори Григоров е било спуснато на министър Георги Гвоздейков по предложение на вицепремиера Мария Габриел, а назначението било съгласувано с Лена Бориславова.

В периода 2018-2021 г. Григоров беше председател на Съвета на директорите на Холдинг „Български държавни железници“, преди да бъде уволнен със скандал от служебния министър на транспорта Георги Тодоров през лятото на 2021 г. заедно с тогавашния изпълнителен директор на БДЖ Никола Василев заради съмнения в корупционни практики.

Твърди се, че именно Григори Григоров е подписал скандалния договор за 27 милиона лева без ДДС за ремонт на 15 вагона с частния жп завод в Дряново, собственост на единственият оцелял охранителен бос от мутренската групировка „Клуб 777“ Валери Димитров. Неговите съдружници Георги Калапатиров – Жоро Италианеца и Петър Петров – Мартеницата бяха разстреляни още през 90-те години на миналия век, докато Димитров съумя да се преквалифицира от силов застраховател в бизнесмен с изцяло законна дейност.

През пролетта на 2021 г., само дни след парламентарните избори, Григори Григоров и Никола Василев от управата на БДЖ възлагат без процедура по Закона за обществените поръчки скъпоструващ ремонт на 15 вагона – по 1,8 млн. лв. за всеки ремонтиран вагон.

На практика цената е с 20% по-висока, тъй като сумата е без ДДС. Вагоните са произведени в периода 1974 – 1985 г. в Дряново и според всички пътни експерти са морално остарели и би следвало да се бракуват и продадат на скрап, вместо да бъдат ремонтирани и отново въведени в експлоатация. По същото време в БДЖ е имало постъпила оферта за продажба на чисто нови вагони от германския технологичен гигант „Сименс“, като цената им е била почти същата като поисканите от завода в Дряново за ремонт на 50-годищните вагони.

Реклама

За да бъде заобиколена процедурите по Закона за обществените поръчки, е използвана вратичката „ин хаус възлагане“. За да бъде директно възложен контрактът, заводът в Дряново е представил документи, че има авторските права за прототипа. Не е ясно как точно е станало това чисто юридически, защото през 1974 г., когато е създаден моделът, предприятието е било собственост на самата БДЖ.

След като скандалната поръчка за 27 милиона лева за ремонт на вагоните в Дряново стана обществено достояние, Григори Григоров и Никола Василев бяха уволнени от служебния министър на транспорта Георги Тодоров през юни 2021 г.

Нещо повече – тогавашният служебен министър на транспорта даде на прокуратурата тандема Григоров – Василев.

Вече повече от 2 години обаче от държавното обвинение не са огласили данни докъде е стигнало разследването на прокуратурата срещу бившите шефове на БДЖ.

Твърди се, че като председател на Съвета на директорите на Холдинг „Български държавни железници“ Григори Григоров е сключил и други неизгодни сделки с частни фирми на обща стойност над 50 милиона лева. Една от тях е за охрана на обекти на националния жп превозвач за цялата страна с частна пловдивска фирма на обща стойност 25 млн. лв., макар БДЖ да има свое собствено звено за охрана на обектите си.

Назначението на Григори Григоров за заместник-министър на транспорта рязко контрастира с публично обявената от премиера Николай Денков позиция, че на възлови позиции ще бъдат назначавани хора с чиста репутация и без съмнения за тяхно участие в корупционни схеми. Любопитен детайл е, че Григоров няма да отговаря за БДЖ като заместник-министър на транспорта, а ще поеме телекомуникациите.

„Именно на него разчитам да реши проблема с пощите“, обяви министър Гвоздейков. А в Министерството на транспорта очакват с нетърпение каква нова схема с нагласени обществени поръчки ще сътвори Григори Григоров.

2 Коментара
  1. НАСРАНИЯ ПРОКОФИЕФ казва

    Цецо, защо ми се струва, че ще духаш супътъ

  2. иван казва

    Защо ли ми се струва, че на някой не му изнася Григоров да е зам.министър -ще спре източването на пощите… На светлинни години като капацитет и интелект в сравнение с предните „нискодебели“ некадърни министър и зам. Проблема в горната статия, не е че някой е спечелил Законна обществена поръчка, а защо е той.. а не „нашия“ Човек….Жалко за социалната медия, която им се връзва на доносчетата…….

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.