В 12 без 5: 4 милиарда лева за пътища отиват във фирми на ГЕРБ

2 88 525

В последните дни, буквално минути, отиващото си служебно правителство ударно разпределя 4 милиарда лева за ремонта на пътищата през следващите 4 години, като парите отново отиват във…фирми от обръча на ГЕРБ.

Бързането става на фона на практически прекратените през последните две години пътни ремонти и над 20 000 километра републикански пътища останали без поддръжка поради липса на възлагания от страна на агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Причината беше, че договорите за пътно поддържане, сключени по времето на ГЕРБ (до пролетта на 2021 г.), бяха обявени за порочни от служебното правителство на Стефан Янев и прекратени предсрочно.

Последваха няколко опита за обявяване на обществени поръчки със срок на действие 3 или 5 години, които обаче бяха прекратени. В средата на февруари 2023 г. АПИ обяви поредните търгове. Те са за 4 години – срокът, прилаган при управлението на ГЕРБ, но затова пък стойността на поръчките беше увеличена няколко пъти. Наред с аргумента за инфлацията, другият гласи, че годишно са нужни по 1 – 2 милиарда лева за поддържането на пътната инфраструктура.

Първоначалното обещание на служебната власт беше до края на април да са ясни изпълнителите на пътните ремонти по новите поръчки. Това не се случи. Повече от 4 месеца пътната агенция тупкаше топката, след като в средата на март бяха отворени техническите предложения за 6-те планови региона плюс поръчката за автомагистралите (общо 7 обществени поръчки, всяка от които е разделена по области).

През това време емисари, представящи се за пратеници на президентската институция, са обикаляли кандидатите и са се договаряли за комисионната, която са готови да дадат, ако спечелят търговете, разказаха участници в поръчките пред Mediapool, които не пожелаха да бъдат цитирани. Дали това наистина е така, засега не може да бъде установено.

Първите печеливши

През втората половина на месец май станаха известни и първите печеливши от раздаването. Победители се оказаха пътните фирми, които поддържаха пътища в Северен централен район и Североизточен район по времето на ГЕРБ.

Излишно е да споменаваме, че победителите в тези два търга бяха избрани по схемата, която АПИ приложи по време на служебното правителство на Гълъб Донев – отваря се само една ценова оферта (с изключение на две области), докато останалите участници са отстранени на база на техническото предложение.

Така голяма част от пътищата в двата региона ще продължат да се поддържат от фирми свързани със строителя на „тънките“ магистрали Велико Желев, както го нарече служебният регионален министър арх. Иван Шишков.

Впрочем, след като първо го атакува, впоследствие арх. Шишков така и забрави да разкрие резултатите от проведените проверки на магистралите, макар да обещаваше това да се случи след изборите.

След като стана ясно, че печелят отново онези, които бяха на гребена на вълната и при ГЕРБ, последва масово обжалване на поръчките за двата региона. За Северен централен район са подадени общо 5 жалби от различни участници в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), а за Североизточен район – четирима кандидати са обжалвали поръчката пред КЗК.

На час по лъжичка в другите райони

С обявяването на класирането за първите два района, в АПИ настъпи временно затишие. Но в дните, когато се подразбра, че ще има редовно правителство, в пътната агенция е голяма жега, разказа пред Mediapool източник от бранша.

В петък, 2 юни започна отварянето на цените за останалите 4 региона. Но това не става по същия начин като при първите две поръчки за Североизточен район и Северен Централен район, когато в един и същи ден бяха отворени ценовите предложения по всяка една от обособените позиции по отделните области. Сега е нещо като жмичка или като миш-маш, обрисува ситуацията участник в търговете.

Това означава, че в един регион се отваря една или няколко обособени позиции в различно време – ден и час, в повечето случаи след 16 часа. Дните на отварянето на ценовите предложения са 2 юни, 5 и 6 юни (денят, в който парламентът ще гласува правителството на „Денков – Габрил“), показва регистърът на обществените поръчки.

Там е видно, че за част от обособените позиции все още няма посочени дати за отваряне на ценовите оферти. Към края на работния ден на 5 юни без дати за отваряне на ценовите предложения са областите Бургас, Ямбол, Пазадржик, Смолян, Хасково и други.

На 6 юни след 16 часа ще се отварят ценовите предложения за областите Перник и София, където битката е най-оспорвана и парите са най-много – 8 кандидати за 258 млн. лв. Служителите на пътната агенция ще работят дори извънредно, тъй като за област Плевен ценовите предложения ще бъдат отваряни в 17:30 часа, когато е краят на работното им време, сочи регистърът за обществените поръчки.

Втората порция победители

Принципът да се отваря само една ценова оферта, този път е спазен без изключение. Всички отворени предложения с цени на 2 юни и на 5 юни са само на един кандидат.

Останалите участници са отстранени и някои от тях твърдят пред Mediapool, че това е станало с произволни мотиви, без реални основания. Допускат, че победителите с отворена ценова оферта, които нямат нужната техника, капацитет и т.н., ще вземат отстранените участници като подизпълнители.

Практиката на комисионерите си е непокътната, коментират представители на пътните фирми.

Реклама

Югоизточен район

Обществената поръчка за Югоизточния район е разделена на четири обособени позиции за областите Бургас, Сливен, Стара Загора и Ямбол.

На 2 юни е отворена ценовата оферта за област Сливен на „Пътно поддържане-Сливен“. Другият кандидат – „Берко-90-Берксонски и С-ИЕ“ е отстранен. В момента пътищата в областта се поддържат от двете фирми.

На 5 юни в 11 часа е отворено ценовото предложение за област Стара Загора на обединение „Поддържане 2022“, в което влизат „Трейс груп холд“ АД и „Трейс БГ“ ЕООД“. Групата „Трейс“ от години поддържа пътищата в областта, където е роден нейният основател Николай Михайлов. Другият кандидат ДЗЗД „Инфраструктурно поддържане Стара Загора“ е отстранен.

За областите Ямбол и Бургас все още няма насрочено отваряне на ценови предложения, показва справка в регистъра на обществените поръчки.

Южен централен район

Търгът за Южен централен район е по-особен. Още при публикуването на документацията обществената поръчка беше обжалвана пред КЗК. АПИ се съгласи, че е допуснала грешки за четири от петте обособени позиции, с изключение на област Пловдив, и я прекрати. За областите Кърджали, Пазарджик, Пловдив, Смолян и Хасково беше обявена повторно.

За област Пловдив имаше четирима кандидати, но до отваряне на ценовите предложения на 2 юни е допусната единствено „Европейски пътища“ АД, която служебната власт обвини в незаконно строителство на магистрала „Хемус“. Същата компания и в момента поддържа пътищата в областта и беше обвинена, че е правила незаконни пътни ремонти – основни ремонти маскирани като текущи, възложени ѝ по времето на ГЕРБ.

На 2 юни е отворено и ценовото предложение за област Кърджали. Там кандидатите са били трима, но е отворена цената единствено на ДЗЗД „ТРЗП Кърджали“, в което влизат „ПСП Строй“ и „Пътстройинженеринг“ АД, която се свързва с Румен Гайтански, известен с прякора Вълка, и името ѝ беше замесено в корупционен скандал. Същата фирма поддържа и в момента пътищата в област Кърджали.

За областите Пазарджик, Смолян и Хасково все още не са обявени дати за отваряне на ценови предложения, показва регистърът на обществените поръчки.

Югозападен район

Поръчката за Югозападния район е разделена на четири обособени позиции по една за областите Благоевград, Кюстендил, Перник и София.

Към момента е отворено ценовото предложение единствено за област Кюстендил. Това е станало на 2 юни в 16:35 часа и е на „Нивел строй“ ЕООД. Другият кандидат – обединение „Пътища 23“, в което влизат „Мегаинвест холд“, „Пътно поддържане Кюстендил“ и „ИСА 2000“, са отстранени. Любопитно е, че именно те спечелиха малката поръчка на служебната власт за зимното поддържане на пътищата тази зима. Сега обаче се оказва, че не могат да си напишат офертата.

На 6 юни е насрочено отварянето на ценовите предложения за областите Перник (16:30 ч) и София (16:45 часа).

За област Благоевград, където има само един кандидат, все още не е насрочено отваряне на ценово предложение.

Северозападен район

Обществената поръчка за Северозападния район е разделена на пет обособени позиции по една за областите Видин, Враца, Монтана, Ловеч и Плевен.

На 2 юни е отворена ценовата оферта за област Ловеч, където кандидатите са били двама. Отворена е офертата обаче само на единия – „Виастрой“ АД, които и в момента поддържат пътищата в областта.

На 5 юни са отворени ценовите предложения за областите Видин и Враца, като отново е само една оферта, а останалите кандидати са отстранени. За област Видин това е „Нивел строй“ ЕООД, а за област Враца е ДЗЗД „Северозапад 2023“, в което влизат „Трейс груп холд“ АД, „Трейс БГ“ ЕООД и „Витез проспект“ АД.

За област Плевен, където има оспорвана конкуренция от шестима кандидати, отварянето на офертите е насрочено за 6 юни в 17:30 часа.

За област Монтана все още не е обявена дата.

Предстои да се види дали комисията по обществените поръчки и ръководството на пътната агенция ще са толкова чевръсти, че да излязат с решения за избор на изпълнители в четирите области, така както вече има за Северен централен район и Северизточен район, преди да дойде на власт новото редовно правителство.

2 Коментара
  1. Халваджан казва

    Е и ,няма ли край просторията ви ганьовска .Ше се самоунищожите паплач злобна .Регулаторите трябва да се коригират ,в това число и ,,медииният регулатор“,всякаква измислена простащина трябва да изчезне от медии ото пространство ,вредата е за простият българин който е вярващ и на това че магарето е кон.

  2. Надя Драганчева от Тутракан 7600 казва

    Надя Николова ДРАГАНЧЕВА се казвам и живея в гр.Тутракан на ул.Панайот Хитов 5 до старият пазар.Аз съм на 72 години,будна гражданка и заявявам смело ::Прокурорите и съдиите от Тутракан и Силистра са корумпитани и на много ниско ниво!!!! Събудете се българи и да изметем тези лентяи и пиявици!!!!! Свобода,или смърт!!!!!!!!

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.