Югозападът на бунт: Иван Шишков тайно одобрил най-лошото трасе на АМ „Струма“ (СХЕМАТА)

0 12 217

Въпреки уверенията на служебния министър на регионалното развитие Иван Шишков, за когото Narod.bg разкри, че е пионка в ръцете на ударения от „Магнитски“ гербопитек Владислав Горанов, че все още не е готов окончателният анализ, който да определи по кое трасе да премине последният непостроен участък от магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, от Инициативния комитет за спасение на Кресненското дефиле организират протест в 17 ч. пред общината в Кресна.

Искането на гневните българи е магистралата да се изведе от дефилето, а сегашният път през него да остане като алтернативен и да може да се ползва от местните като най-кратката връзка с Благоевград, Симитли и всички останали населени места в това направление.

Един от обсъжданите три варианта за „Струма“ през Кресненското дефиле е сегашният път, минаващ от там, да играе ролята на платно в посока север-юг (от София до Кулата), а другото платно в посока юг-север (от Кулата за София) да минава източно от дефилето (в полите на Пирин планина).

Георги Иванов, който е част от инициативния комитет, посочи пред „Дневник“, че това е най-лошият вариант за местните, докато най-добрият за тях е магистралата да има две успоредни платна, които да минават източно от Кресненското дефиле. Третият вариант е дълъг около 15 км тунел под дефилето (според експерти той е и най-удачният).

По думите на Георги Иванов това, което казва Шишков, цели хората в Кресна и околността да бъдат успокоени, а протестът им остава, защото местните искат да покажат, че не са съгласни с първия вариант за трасето на „Струма“, който „изключително държавата и местната власт напъват да се направи, на всяка цена искат магистралата в посока север-юг да мине през дефилето“.

Този вариант според тях ще остави Кресна без локален път, ще отреже достъпа до Благоевград и ще удължи пътя до там с поне 40 км. Искат магистрала изцяло извън Кресна и дефилето, за да си запазят бизнеса, земите, достъпа до тях, като няма да позволят половинчати решения да унищожат поминъка им.

„Ние от 10 и повече години казваме, че този вариант не е добър и се борим, обаче непрекъснато лека-полека чрез регионалното и екоминистерството се тикат нещата да се започне строителството по този най-лош вариант и след това да стане късно. Затова не можем да му вярваме на Шишков и затова искаме да бъдем чути. Категорични сме местната общност.

Реклама

Не заставаме нито на страната на „зелените“, нито на страната на каякарите, те са си отделни организации, ние местната общност не сме съгласни да се направи магистралата така, че да бъде отнето Кресненското дефиле, да бъде все едно част от магистралата“, коментира Иванов.

Шишков уточни по-рано днес, че е одобрил „изключително малък“ подробен устройствен план (ПУП), който довършва пътния възел в Кресна, където е краят на участъка от магистрала „Струма“ в посока от Кулата към София. Става дума за 200 метра, с които ще бъде довършена тази пътна връзка. Въпросният ПУП е конкретният повод за днешния протест пред общината в Кресна. Според министъра този ПУП обаче няма отношение към вариантите за строителство на магистралата през дефилето и не ги предопределя.

„Ако хората е трябвало да протестират наистина активно, е трябвало да го направят, когато са се правили вариантите на трасетата. В момента имаме три варианта на трасета, но няма избрано такова“, отбеляза Шишков пред Би Ти Ви и настоя, че нямало никакъв смисъл от протеста в Кресна.

Георги Иванов обаче твърди, че Шишков е одобрил ПУП за връзката между това, което е направено досега като магистрала, с новопроектираната магистрала. „Въпросът е когато се започне уж началото на тази връзка дали няма да бъде начало на строителството на магистрала така, както нас, обществеността, не ни устройва. Нямаме доверие на властта и с действията си искаме да подчертаем, че няма да се примирим. За този ПУП не са провели екооценка“, даде допълнителен щрих към темата Иванов.

Във връзка с това Антон Драчев, който също е една от движещите сили в инициативния комитет за спасение на Кресненското дефиле, коментира пред „Дневник“, че одобреният ПУП е един от опитите евентуално да се спаси оценката на въздействието върху околната среда (ОВОС) за „Струма“, ако се сметне, че той е от 2017 г. и който е в сила до май и който облагодетелства строителните фирми.

По думите на Драчев в настоящия ОВОС е предвидено само преасфалтиране на пътя през дефилето, а сега получавали информация, че всъщност пътят през дефилето ще има и аварийна лента и други сериозни уширения, които в екооценката не са предвидени.

От инициативния комитет изтъкват и друг момент, а именно, че на 31 март общинският съвет в Кресна се е обявил с пълно мнозинство против варианта едното платно на „Струма“ в посока север-юг да е сегашният път, а другото платно да минава източно от дефилето, а след няколко седмици е променил решението си под натиск, както твърдят местните.

Те се заричат, че дори и протестът днес да не е масов, те ще продължат да организират нови и нови протести, тъй като според тях „нещата са предрешени най-вероятно, въпреки обещанията от година и половина, че ще се сформират работни групи и видите ли ще бъдат поканени представители на местната общност“.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.