Кампанията започна! Ето кои драпат за власт на 2 април

0 8 713

Предизборната кампания за предсрочните избори на 2 април започва официално в деня на националния празник Трети март и ще приключи в 24 ч. на 31 март. Практически кампанията не е спирала, защото още след предходните избори през октомври 2022 г. беше ясно, че те няма да са последните предсрочни, тъй като едва ли ще има мнозинство за формиране на правителство.

Това ще са петите поредни парламентарни избори от април 2021 г. насам. Засега нагласите не показват сериозни размествания спрямо досегашните резултати, но все пак предстои един месец кампания.

Чисто технологично предстоящите избори ще са по-различни, защото в предишния парламент „хартиената коалиция“ (ГЕРБ, ДПС и БСП) върна смесеното гласуване (и с хартия, и с машина) във всички секции и на практика обезсмисли машинния вот.

Освен това резултатите от националното преброяване на населението доведоха до промени, съгласно които някои райони ще излъчват повече депутати от досега, а други – по малко. 

Това обаче няма да даде процентен бонус на нито една от партиите, защото избирателната система в България е пропорционална. Тя предвижда при определянето на депутатските места водещ да е общият процент подкрепа от вота в страната и чужбина за всяка отделна партия или коалиция.

Социологическите проучвания от последните седмици показват, че в следващия парламент със сигурност биха влезли „Продължаваме промяната-Демократична България“, ГЕРБ-СДС, ДПС, „Възраждане“ и БСП. Около чертата за влизане в парламента е „Български възход“, а под нея – „Има такъв народ“ и „Левицата“. Такива са и нагласите според последното проучване на „Алфа рисърч“, което излезе по-рано тази седмица.

В изборите за народни представители на 2 април ще участват 21 политически формации – 14 партии и 7 коалиции. От Инициативни комитети са издигнати само двама независими кандидати – Веселин Марешки в 3-ти МИР- Варна, и Милен Милев в 11-и МИР – Ловеч.

Партиите и коалициите, както и номерата, с които ще се явят на вота през октомври, са:

1. КП „БСП за България“

2. КП ГЕРБ-СДС

3. ПП „Възраждане“

4. ПП „Има такъв народ“

5. ПП „Народна партия „Истината и само истината“

6. КП „Неутрална България“

7. ПП „Българско национално обединение – БНО“

8. КП „Заедно“

9. ПП Български национален съюз „Нова демокрация“

10. ПП „Национално движение за стабилност и възход“ (НДСВ)

Реклама

11. ПП „Консервативно обединение на десницата – КОД“

12. КП „Продължаваме промяната – Демократична България“

13. ПП „Движение за права и свободи“

14. КП „Левицата!“

15. ПП „Български възход“

16. ПП МИР

17. ПП „Българска социалдемокрация – Евролевица“

18. ПП „Български съюз за директна демокрация“

19. ПП „Глас народен“

20. ПП Социалистическа партия „Български път“

21. КП „Вън от ЕС и НАТО“

В бюлетината за вота през април имената на регистрираните независими кандидати ще фигурират в съответния МИР, в който са регистрирани. 

Предизборната кампания се води на български език, е записано в решението на ЦИК.

Гражданите, партиите, коалициите, инициативните комитети, кандидатите и застъпниците имат свобода на изразяване и на предизборна агитация в устна и писмена форма на предизборни събрания, както и чрез доставчиците на медийни услуги.

Кандидатите за народни представители и партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирали кандидати, имат право на еднакъв достъп до източниците на информация, която им е необходима за целите на предизборната кампания.

По време на предизборната кампания кандидатите, партиите, коалициите и инициативните комитети могат да изготвят и разпространяват плакати, обръщения и други агитационни материали, като на всеки агитационен материал задължително се отбелязва от чие име се издава.

Той трябва да съдържа информация, че купуването и продаването на гласове е престъпление. В аудио- и аудио-визуалните материали тази информация се съдържа като недвусмислено и разбираемо послание.

Агитационните материали се поставят на определени от кмета на общината/района/кметството места. Заповедта на кмета се оповестява публично и се изпраща на районната избирателна комисия. Агитационни материали могат да се поставят на сгради, огради и витрини само след разрешение на собственика или управителя на имота.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.