Как ГЕРБ „усвои“ 53 млн. за градския транспорт в Русе – къде са парите?

2 21 751

Нито един от елементите на автоматизираната система за продажба на билети и карти за градския транспорт в Русе, изградена с европейско финансиране, не функционира в пълния си обем. Такова е състоянието и на останалите компоненти от мащабния транспортен проект на града на стойност над 53 млн. лв. показа проверка на „За истината“.

Поставените валидатори в автобусите не работят. Повечето от тях вече дори са демонтирани. Редовно се случва електронните табла по спирките вместо да информират гражданите за следващите курсове на автобуси или тролеи, да показват китайски йероглифи, или въобще да не работят. Това са само част от неволите на русенци и техния неслучил се проект за “интегриран градски транспорт”. Общата стойност на двата етапа на проекта, финансиран с европейски средства надхвърли 53 млн. лв.

Награда за „успеха“

Първият етап на проекта, на стойност 29 млн. лв. бе реализиран в периода 2012-2015 г., когато кмет на Русе бе Пламен Стоилов (ГЕРБ). С парите от Европейския съюз бяха инсталирани 100 информационни табла на спирките, бордови компютри с GPS в превозните средства, валидатори за карти и билети, 25 машини за зареждане на карти.

Беше създаден и интерактивен интернет портал за следена в реално време местоположението на автобусите по всяка линия. За “успеха си” при изпълнението на проекта Стоилов получи през 2016 г. награда за принос в развитието на инфраструктурата в България. Връчи му я тогавашната министърка на регионалното развитие и благоустройството и негова съпартийка Лиляна Павлова.

И още 24 млн. лв. за „привлекателност“

По-късно, през 2017 г. започна реализацията на втория етап на проекта, който беше на стойност 24.3 млн. лв., по-голямата част от които, осигурени по Оперативна програма „Региони в растеж 2014 – 2020 г.“

Toй трябваше да пoвиши пpивлeĸaтeлнocттa нa oбщecтвeния гpaдcĸи тpaнcпopт, да пoдoбpи дocтъпнocттa и фyнĸциoнaлнocттa му и вкрайна сметка да осигури пoдoбpeнa мoбилнocт в paмĸитe нa oбщинaта. Приоритет трябваше да бъде даден на вeлocипeднитe и пeшexoднитe aлeи при oпaзвaнe нa oĸoлнaтa cpeдa и пoдoбpявaнe нa бeзoпacнocттa нa тpaнcпopтa в гpaд Pyce. Haй-гoлeмият ĸoмпoнeнт в тази втора фаза на пpoeĸтa бe oбнoвявaнeто нa бyл. „Πpидyнaвcĸи“, pexaбилитaцията нa 2 пacapeлĸи и изгpaждaнe нa eднa нoвa.

Равносметката осем години по-късно е, че нищо от изграденото не работи. Това се потвърждава и от отговори на въпроси, които „За истината“ зададе на сегашната общинска администрация.

Ремонт на ремонта

Проведена беше обществена поръчка за доставка на 80 нови валидатори на обща стойност 56 хил. лв. Дружеството “Ен Ер Джи Софт”, което спечели обществената поръчка се ангажира да достави, монтира и въведе в експлоатация устройствата, които, както е записано в заданието, трябва да осигурят лелеяната “гъвкава система за таксуване в обществения транспорт за гражданите на Русе”.

Сега Община Русе прави опит да възстанови интегрираната системата за градски транспорт “със собствени средства и усилия” – тоест за сметка на данъкоплатците в Русе.

Машините за продажба на билети и карти за градския транспорт в Русе

Грешки в комуникацията

Реклама

От общината аргументират нуждата от нови валидатори за превозните средства с това, че купените с европейски средства преди 8 години вече са “морално остарели” и с “изчерпан технически ресурс и експлоатационна годност”.

“Валидаторите, за които говорите, са инсталирани през 2015 г., т.е. преди 8-9 години. Почти всеки вече има смарт телефон, който използва за период до около 3 години. Аналогичен е случаят с валидаторите, макар и с по-дълъг срок.”, гласи отговорът на общинския пресцентър, откъдето заявяват, че първите проблеми със системата се появяват през 2020 г.

Тогава бяха въведени нови изисквания, касаещи задължителното наличие на QR код на издаваните билети. От Община Русе обясняват, че актуализиране и надграждане на съществуващата система, която да отговаря на новите правила, не е било възможно. Причината – липса на “комуникационната и информационна свързаност между отделните компоненти и централната сървърна система”, изградени по проекта.

„Дребни“ грешки

Проверка в стенограмите от заседанията на местния Общински съвет обаче показва, че първите проблеми с валидаторите в градския транспорт възникват не през 2020 г., както твърди общината, а още през 2018 г. – само три години след официалното пускане на системата в експлоатация.

Тогава общинската съветничка от партия “Глас-народен” Мариета Волф задава въпроси към кмета Пламен Стоилов във връзка със сигнали на граждани за неработещи валидатори в превозните средства. Местната администрация отговоря, че “действително в някои от превозните средства на двете дружества (които обслужват градския транспорт в Русе – бел.а.) оборудването не работи” и поясняват, че установената неизправност не е предмет на гаранционното обслужване.

Един интернет портал със съмнителна ефективност

Това са други два компонента от големия проект за интегриран градски транспорт, който Община Русе реализира между 2014 и 2015 г. със средства по Оперативна програма “Регионално развитие 2007-2013 г.”. Единствената следа от т.нар. “Интерактивен интернет портал”, която “За истината” откри, е напълно статичен сайт, който можете да видите – тук.

Според официалните съобщения на Община Русе той следва да “дава информация за трафика, местоположението на превозните средства, времето до пристигането им, както и данни за възможни маршрути и линии. Очевидно е обаче, идно с просто око обаче е, че страницата не предоставя никакви подобни данни. Там са посочени единствено разписанието на линиите на градския транспорт, както и цените на картите за предплатено пътуване.

Друг интересен компонент са доставените с европейски пари 25 стационарни автомата за зареждане на предплатени карти за пътуване. От 2021 г. те също не работят поради липса на “комуникационна и информационна свързаност”, като към днешна дата част машините се намират в окаяно състояние.

“За истината” изиска от общината информация доколко тези устройства са били използвани от гражданите на Русе преди те, подобно на валидаторите, да спрат да функционират изправно.

От 2015 г. до 2021 г. приходът от зареждане на карти чрез автоматите е в размер на 192 453 лв. сочи официалната информация на общината. За този период са извършени около 4900 зареждания, което означава по около 70 карти месечно или по 3 карти на машина.

Това е тъжната история на неслучилия се интегриран градски транспорт в Русе.

Градът обаче не прави изключение. В рамките на Оперативна програма “Регионално развитие 2007-2013 г.” бяха усвоени средства за подобни проекти в още няколко областни града – Варна, Бургас, Стара Загора и Пловдив – все градове под ботуша на ГЕРБ. Там проблемите са идентични и дори по-тежки.

2 Коментара
  1. Варна - българин казва

    Тази схема я играха в Пловдив , Варна, Плевена и т.н.
    Тука има парички за усвояване-придобиване, айде юруш на „маслините“!!
    Нищо нов под слънцето в България!
    Прокуратура нема, или е приспана, е от там нататък нещата са разграден двор!!!

  2. Името казва

    И какво от това???

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.