ОТВРАТ: Служебният кабинет продължава крадливите ГЕРБ схеми при строежа на „Хемус“

1 7 387

Магистрала „Хемус“ продължава да се строи без правила и без да се спазва закона. Това е изводът, който може да се направи от информацията, която съвсем спокойно излиза в публичното пространство.

Служебният кабинет продължава да захранва порочната практика, която ГЕРБ създаде: пътната агенция сключва договори за проектиране и строителство с държавната компания „Автомагистрали“ без търг, която пък превъзлага незаконно работата през договори за наем на машини, доставка на материали и други подобни евфемизми.

И тук не става дума за догатки – регионалният служебен министър Иван Шишков потвърди това на пресконференция в понеделник в отговор на „Капитал“.

Още нещо притеснително – Георги Георгиев, бивш депутат от ИТН и настоящ такъв от „Продължаваме промяната“, предостави на „Капитал“ информация за нередности и за таен договор между държавната фирма „Автомагистрали“ и седем строителни фирми за наем на работници. Този договор досега не беше споменаван публично и не е предоставен на проверяващите институции като Сметната палата.

Той обаче е и поредното доказателство, че държавната фирма е само посредник по проекта за „Хемус“, но не и изпълнител, а истинските строители и плащанията към тях са неофициални, непрорзачни и на практика незаконни. Освен това наемът на служители създава и нови предпоставки за нарушения на законодателството.

Защо Шишков продължава да плаща

Още през септември 2022 г. регионалното министерство потвърди пред „Капитал“, че през същия месец са направени две плащания в размер на 34.6 млн. лв с ДДС за лот 2 и лот 3 от магистрала „Хемус“ от държавата към „Автомагистрали“. Фирмите с договори за доставка на материали и наем на механизация (така е маскирано реалното строителство) са „Хидрострой“ за участък 1 и „Автомагистрали Хемус“ за участък 2.

През декември пък бившият регионален министър, впоследствие понижен в зам-министър, Николай Нанков, който сега е депутат от ГЕРБ, обяви от парламентарната трибуна следното:

Реклама

„Аз ще дам пример – не говоря празнословия, само за месеците септември и октомври и до средата на ноември тази година от служебния кабинет по ин хаус договори са разплатени над 320 млн. лв. – по лошите, порочните ин хаус договори!….“Хемус“, лот 2, ин хаус – 35 млн. лв. октомври месец!

Лот 3, „Хемус“ – 40 млн. лв.!“ В отговора си на репликата Иван Шишков, който отговаряше на депутатски въпроси, не отрече.

На пресконференция за незаконни държавни строежи на 9 януари министъра призна в отговор на „Капитал“, че държавата продължава да плаща за първите три лота от „Хемус“, но не можа да даде точна сума. Според mediapool.bg става въпрос за 75 млн. лв.

Причината за плащанията била, че за тези лотове имало разрешителни за строеж и изграждането им трябвало да продължи: „Да така е, платили сме. Строителството беше спряно по чисто икономически причини. Така или иначе 1,2 и 3 лот в момента се строяха по един начин, по който във времето назад е възлаган по изключително непрозрачен начин, с който никой от нас не е съгласен.

 В тази посока това, което поне сме направили, плащайки за 1, 2 и 3 лот, е, че сме възобновили строежа. Не казвам, че това е най-добрият начин за строителство, казвам обаче, че нямаше друго решение. Неслучайно всяко строителство, което е възложено от държавата по начин, по който на никой от нас на тази маса не му е приятно, не иска да го възлагам да прави нещата по този начин, но когато се строи нещо.“

„Капитал“ изпрати уточняващ въпрос към Министерство на регионалното развитие и благоустройството в какъв размер и на какво основание са направените плащания, но не получи отговори в срок.

Според доклад на Сметната палата към 31 декември 2020 г. към частните компании, които са неофициални подизпълнители, са платени около 400 млн. лв. за тези три лота. По време на кабинета на Кирил Петков стана ясно, че фирми, получили аванси в огромни размери, купуват имоти. Не е ясно за какви точно икономически причини говори министъра, тъй като компаниите разполагат със сериозни суми точно покрай инхаус процедурите.

Само защото тези участъци имат разрешение за строеж, продължават да се плащат пари по тях, въпреки че има ясно нарушение на Закона за обществени поръчки – не „Автомагистрали“, а частни фирми като „Хидрострой“ и „Автомагистрали Хемус“ де факто изграждат магистрала „Хемус“.

1 Коментар
  1. ИСТИНАТА казва

    Алооооооооооооооо,Другаркооооооооооо Комитоваааааааааааааааа!!!????

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.