НЕКАДЪРНИЦИ: Ето защо България няма медицински хеликоптери

0 6 517

Колко трябва да си некадърен, за да провалиш подготвяна с години обществена поръчка за осигуряване на медицински хеликоптери? Какво трябва да се случи, за да понесе някой отговорност за десетките случаи, в които България не успява да окаже адекватна помощ на пострадали в труднодостъпни райони? Ще има ли въобще някога спешна медицинска помощ по въздух – явно най-трудното нещо за здравното министерство.

Отговорите на тези въпроси са ясни и могат да бъдат открити в документацията за провалилата се обществена поръчка за закупуване на 6 медицински хеликоптера. Тихомълком тези дни се провали и вторият алтернативен опит за осигуряване на поне един хеликоптер под наем.

Така България няма договор нито за наем, нито за покупка на хеликоптери и ще трябва да разчита на гърбовете и мишниците на планинските спасители, да са живи и здрави. Едни пари ще чакат на трупчета техниката още да поскъпва, като за разнообразие този път неизпълнението ще минира и Плана за възстановяване и устойчивост. Как и защо се провали поръчката на МЗ?

Абсурдно ниска цена и широко затворени очи на чиновниците

Една-единствена оферта. Това получи здравното министерство по иначе крупната обществена поръчка за 6 хеликоптера с опция за още два. Поръчката е с прогнозна стойност от 135,6 млн. лв. без ДДС  – тоест на пръв поглед сумата съвсем не е малка.

За тази сума МЗ е заложило три изисквания – доставка на наземно оборудване с максимална стойност 3 579 971 лв. без ДДС, доставка на 6 хеликоптера с единична стойност 16 501 642 лв. без ДДС, или общо 99 009 856 и опция за закупуване на още 2 хеликоптера –  33 003 285 лв. без ДДС. Единственият кандидат за поръчката – италианската компания Leonardo S.p.A, предложи единична цена за доставка на хеликоптер от 19 804 723 лв. – или с 3,3 млн. над пределната, и закономерно бе отстранен. Така процедурата се провали и ще бъде преобявена отново с някакви промени в показателите.

Ключов въпрос при тази финансова рамка е как е изчислена пределната цена и адекватна ли е тя. По тази тема в документацията на поръчката се съдържа откровена лъжа. В документацията пише: „Посочената по-горе прогнозна стойност е актуална към датата на откриването на обществената поръчка. За определянето на прогнозната стойност e проведена и пазарна консултация“.

Това категорично не отговаря на истината. Направо е учудваща лекотата, с която чиновниците са препратили към въпросната пазарна консултация, доказваща актуалност на цената, като пропускат факта, че консултацията е проведена през 2020 година.

Тогава нямаше война, нямаше енергийна криза, нямаше хиперинфлация. Самата консултация пък бе проведена във връзка с опита на МЗ да бъде проведена обществена поръчка за 2 медицински хеликоптера по друга линия – отпуснати 20 млн. лв. по оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020.

До изпълнение на тази поръчка така и не се стигна въпреки проведените консултации. Справка в подадените оферти показват, че пределната цена от 16,5 млн. лв. на хеликоптер е била актуална именно към онзи момент. Тогава Airbus  предложи оферта за базовата функционалност, зададена от МЗ, в размер на 7 330 000 евро, офертата на Leonardo беше за 7 977 000 евро.

Най-сериозното доказателство, че в новата поръчка от края на 2022 г. са използвани старите ценови предели от 2020 година, е направеното уточнение в документацията, че МЗ всъщност се опитва с една процедура да спаси финансиране по две европейски линии.

В новата поръчка за покупка на 6+2 хеликоптера е изрично записано, че с нея МЗ ще се опита да спаси стария проект по региони в растеж и тези 20 млн. на практика са единственото налично финансиране към момента на откриване на процедурата (защото парите по плана за възстановяване още не са налични).

Така в опит да седне на два стола МЗ падна между тях. Ведомството си призна с едно сухо съобщение, че причината за провала е и изпълнението на стария проект и обеща да направи работна група. След дъжд качулка.

Реклама

Колко средства в крайна сметка са необходими за медицински хеликоптери

Безумната ситуация да има пари, а да не могат да се изхарчат, защото някой не може да заложи адекватни параметри, може да се обясни и с постоянното финансово прекрояване на този проект.

Намерението за закупуване на медицински хеликоптери влезе в Националния план за възстановяване и устойчивост за пръв път във версията на плана към юли 2021 г. Тогава бе предвидено за проекта да бъдат отпуснати 154.5 млн. лв. В редакцията на плана от октомври 2021 г. финансирането бе намалено на 103,3 млн. лв., а в окончателната версия, пратена на ЕК, сумата е 119,2 млн. лв.

С тези гимнастики в общата сума МЗ е редактирало и самия проект. Към юли 2021 г. се е канело да купува 7 хеликоптера, октомври бройките са намалели на 5 и са си останали 5 въпреки последващото увеличаване на сумата. За да се докарат парите, са добавяни или премахвани допълнителни дейности, но от числата личи, че за единична стойност на един хеликоптер като ориентир е ползвана цената от 2020 г.

И поръчката за наем на медицински хеликоптер катастрофира

След неуспеха на мегапоръчката за закупуване на 6 медицински хеликоптера тихомълком катастрофира и алтернативната идея за наемане на поне един медицински хеликоптер. И тази обществена поръча е била прекратена на 6 декември, като и тук причината е липсата на интерес.

Както „Сега“ писа, паралелната процедура за наемане на хеликоптер бе обявена през октомври от специално създаденото през август държавно дружество „България Хели Мед Сървиз“ . Идеята бе да се наеме хеликоптер за 1 година с възможност за удължаване на договора с още една. Пределната цена за изпълнение на поръчката бе 1 756 004 евро – 963 002 евро за първата година и до 793 002 евро  при евентуално подновяване на договора.

Тези условия са предизвикали нулев интерес към потенциалните участници и в обявения срок от „България Хели Мед Сървиз“ не е постъпила нито една оферта. Не е ясно какви са плановете на фирмата и дали тя възнамерява да се пробва с нова променена процедура за наемане на хеликоптер.

Липсата на машини обаче на практика изпразва от съдържание специално създадената фирма. „България Хели Мед Сървиз“ бе учредена с капитал от 3 млн. лв. по решение на кабинета „Петков“. Начело на фирмата застана бившият депутат на „Продължаваме промяната“ Георги Гвоздейков, който напусна за целта парламента. По данни на фирмения регистър в момента във фирмата се осигуряват 5 лица.

За Агенцията за публични предприятия, където се публикуват отчетите на държавните дружества, тази фирма не съществува. Тя не се открива в списъка с дружества под шапката на транспортното министерство, няма данни за подаван отчет. Разходите на фирмата по идея би следвало да залегнат в проекта за държавен бюджет, но изобщо не е ясно кога тя ще може реално да заработи.

След тези гръмки провали МЗ излезе със сиво съобщение, като увери, че ще сформира професионална работна група, за да преобяви поръчката.

Нямало риск за плана за възстановяване, твърди МЗ. Ще видим. Ако се съди по действията на здравното министерство до момента, на това твърдение е по-здравословно да не се вярва.

Публикация на „Сега”, заглавието е на Narod.bg

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.