Ще падне яко пълнене на чекмеджета с евро по 500 – България има да строи около 1200 километра магистрали, за изграждането им са нужни 120 млрд. лева. За съжаление, европейски пари все по-малко се дават за магистрали.
При това положение или ще ги строим още 30 години, или трябва да се промени начинът на финансиране, като част от тях се дадат на концесия. Това каза днес пред БНТ служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков.
В отговор на въпрос, той коментира, че не е изненадан от решението на Конституционния съд, който обяви за противоконституцинно решението на парламента да разплати половината от дължимите пари на пътните фирми. „Не беше работа на Народното събрание да взима това решение. Това беше работа на предишния министър“, уточни Шишков.
Той допълни, че утре има среща на представители на пътния бранш, министерството на финансите и регионалното развитие, на която ще се види дали и каква част от дълга към компаниите може да се плати тази година. „Цялата сума може да стигне и милиард“, посочи Шишков.
Според него фирмите не са виновни, че в периода 2018-2021 година са им възлагани ремонти, които не са били финансово обезпечени. „За 2020-2021 година има бюджет 300 млн. и възлагане за над 1 млрд. Има некоректно възлагане, а не некоректни фирми. Все повече считам, че те са жертви, а не съучастници“, подчерта министърът.
До средата на декември ремонтите на „Хемус“ трябва да са приключили
В отговор на въпрос министърът каза, че ремонтите по републиканските пътища са прекратени. Продължава работата по виадуктите и тунел „Витиня“ на магистрала „Хемус“, като амбицията е след средата на декември да няма стеснения заради ремонти.
„Има средства и има сключени договори за зимна поддръжка. Колко ще се плати за нея зависи от това колко е тежка зимата. Заделени са 300 млн., които биха били дадени, ако всеки ден валеше сняг. Но цялата сума със сигурност няма да се похарчи, защото ноември вече беше мек“, уточни министър Шишков.
Санирането не е социална, а енергийна програма
Има нови изисквания към енергийните качества на сградите и трябва да се направят нови обследвания, затова одобрени сгради за саниране при предишната програма не могат автоматично да получат финансиране по новата, каза регионалният министър. Той подчерта, че до сега парите са давани от държавата, докато сега идват по европейска програма.
Министърът посочи, че вероятно срокът за кандидатстването за напълно безплатно саниране ще се удължи от 31 март до 31 май. След това ще е нужно 20% самоучастие.
Живеещите в одобрените сгради трябва да инвестират в строителен паспорт и енергийно обследване, като дадените парите ще им се възстановят, ако бъдат одобрени, обясни Шишков.
Той не скри, че по-големите сгради ще имат предимство, защото това не е социална програма, а програма за енергийна ефективност.