Коледен подарък: Фирма на ГЕРБ, дадена на прокурор, ще чисти снега (РАЗСЛЕДВАНЕ)

0 10 747

Обещанията, че ще бъде наложен нов модел в пътното строителство и поддържане, засега остават само празни приказки. Т.нар. бързи договори за зимно почистване на републиканските пътища показват, че досегашната практика се запазва.

Нещо повече – за чистенето на снега в област Кюстендил е избрана фирма, която служебното правителство на Стефан Янев даде на прокуратурата.

Очевидно четвъртият служебен кабинет на Румен Радев не вижда нищо нередно в това. Фирмата е собственост на лице, което е било застъпник на ГЕРБ по време на избори, показва справка в публичните регистри, разкри Mediapool .

За капак без обяснения шефът на агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Иво Иванов е сменил победителя в обществената поръчка за област Хасково с досегашната пътно поддържаща фирма.

Пътният шеф не е посочил мотиви за промяна на решението си, според публикуваните документи в регистъра на обществените поръчки.

Равносметката – три четвърти от подписаните договори за зимно поддържане на пътищата на практика са с досегашните изпълнители. Нови са изпълнителите в пет области – Бургас, Варна, Кюстендил, Монтана и Ямбол. От магистралите е сменен изпълнителя единствено на „Струма“.

Обжалване на процедурите нямаше. Фирмите, които досега поддържаха пътищата в областите Бургас и Варна, бяха компенсирани с милиардни договори за строителство на тунела под Шипка и на участъци от магистралата Русе – Велико Търново.

Тази година бюджетът за зимното поддържане е тройно увеличен спрямо миналата година – от 100 млн. лв. на 300 млн. лв. Причината е инфлацията. Колко точно ще струва ще е ясно в края на зимата, защото зависи от времето.

Например, за миналата година бяха отпуснати 100 млн. лв., но реално са изплатени на фирмите 80 млн лв., обясни министърът на регионалното развитие арх. Иван Шишков пред Mediapool неотдавна.

„Има стабилно финансово и юридическо обезпечаване на зимното поддържане на републиканските пътища. Осигурени са нужните средства, сключени са всички договори“, каза арх.Шишков.

Той благодари на пътните фирми, че не са опорочили процедурите с обжалвания и изрази надежда, че ще изпълняват съвестно подписаните договори.

Всъщност, имаше само един опит за обжалване на процедурата от „Софстрой 2010“ ЕООД за област Монтана. Решението беше намерено бързо – фирмата спечели обществената поръчка и обжалването приключи.

Как „Георесурс“ с физкултурните салони от Симитли печели Кюстендил

Безспорно най-интересният случая е с обществената поръчка за област Кюстендил. В надпреварата участват трима кандидати – дупнишката „Мегаинвест-холд“ ЕООД, брезнишката „Нивел строй“ ЕООД и „Георесурс“ ЕООД от Симитли.

Досега „Нивел строй“ участваше в обединението, което поддържаше пътищата в област Кюстендил. Компанията не е допусната до отварянето на ценовите предложения.

Така в надпреварата остават другите две и „Георесурс“ печели с обща цена от близо 7 млн. лв. за половин година. Договорът е от края на октомври до началото на май. Това показва справка в регистъра на обществените поръчки.

За сравнение фирмата досега никога не е изкарвала такива пари за цяла година. За 2021 г. приходите ѝ възлизат на 4.8 млиона лева, година по-рано – са 3.2 млн. лв. За компанията работят около 50-тина души.

Досега фирмата няма опит в поддържането на републикански пътища. Благоустроявала е пътища и улици в община Симитли през 2019 г. за 257 хиляди лева. Това показва справка в регистъра на Камарата на строителите.

Регистрираната в Симитли компания „Георесурс“ нашумя миналата година с ремонта на физкултурни салони в училищата за над 20 млн. лв. Случаят беше изнесен пред публиката от служебния спортен министър Андрей Кузманов.

На пресконференция през юли 2021 г. той разказа за сключени съмнителни по думите му договори за строителство и ремонт на физкултурни салони.

Реклама

Ставаше въпрос за 26 договора на обща стойност 21 771 428.81 лв. – всичките сключени след проведени обществени поръчки по програмата за обновяване на училищната спортна база. Те са подписани за по-малко от месец през декември 2020 г. с чисто нови дружества, регистрирани по Закона за задълженията и договорите (ДЗЗД).

„Нова година е било. Дядо Мраз е дал подаръци, аз така си го обяснявам метафорично“, заяви Кузманов тогава.

По думите му най-смущаващият факт е, че участниците в повечето ДЗЗД се припокриват и са образувани от две или повече фирми на един и същи човек. От изнесените данни стана ясно, че управител на повечето от тях е 36-годишният Марио Георгиев Павлов от Симитли.

Най-скандалното е, че във всеки от тези 26 договора е било записано поетапно плащане, а по всеки от тях парите са изплатени 100%, каза бившият спортен министър Кузманов. Нещо като добре познатата схема с инхауса за магистрала „Хемус“, свлачищата и язовирите.

Андрей Кузманов каза тогава, че е предал всички материали по случая на компетентните органи, сред които прокуратурата и НАП.

Към лятото на 2021 г. не беше започнало строителството на нито едни физкултурен салон. Към момента няма публична информация какво се случва с тези пари.

Настоящият спортен министър Весела Лечева пък публично не се е похвалила да са ремонтирани салоните на 50 училища за тази учебна година. Прокуратурата също мълчи какво се случва с подадения сигнал.

За това пък веднага реагира бившият спортен министър от времето на ГЕРБ Красен Кралев. Той обяви, че всичко е направено по правилата на закона и няма никакви нарушения.

Марио Георгиев Павлов най-вероятно е подставено лице. Той е един от собствениците на „Георесурс – ВВГ“ ООД, която е едноличен собственик на „Георесурс“ ЕООД – чистачът на област Кюстендил. Останалите акционери във фирмата са Мариана Николова Павлова и Костадин Димитров Димитров, показва справка в Търговския регистър.

Смяна на победителя за област Хасково

Странен е и случаят с обществената поръчка за област Хасково. Досега там републиканските пътища се чистеха от небезизвестната местна компания „АБ“ АД, зад която се твърди че стои ДПС. Фирмата получи и авансови милиони за строителството на магистрала „Хемус“.

В обществената поръчка за зимното чистене на област Хасково кандидатите са двама – „АБ“ АД и „Инфра експерт“ АД. Първоначално с решение от 20 септември шефът на АПИ Иво Иванов определя за победител в процедурата „Инфра експерт“, които събраха максималните 100 точки.

Месец и нещо по-късно обаче, на 28 октомври, в регистъра на обществените поръчки е публикувано решение, с което Иванов променя мнението си и за победител е определена компанията „АБ“, която бе оценена с 86.99 точки. Мотиви за изменението не са публикувани. Mediapool не успя да се свърже по телефона с шефа на АПИ Иво Иванов за коментар.

За всекиго по нещо

За да има мир и спокойствие и да не се стига до безмислени съдебни спорове, които да поставят под изпитание зимното поддържане на пътищата, на практика всеки получава по нещичко.

Отстраненият от конкурса за област Кюстендил дупнишки ходинг „Мегаинвест-холд“ печели поръчката за зимното чистене на магистрала „Струма“ от София до Благоевград. През последните години „Мегаинвест-холд“ на Цветан Цветанов, който няма нищо общо с бившата дясна ръка на Бойко Борисов, не участваше в поддържането на републикански пътища.

В област Бургас пътищата ще бъдат поддържани тази зима от „БГНова“ АД, а в област Варна от ДЗЗД „Зима Варна“, в обединението влизат „Пътища и мостове“ ЕООД и „Пътно строителство“ АД. Същото обединение ще поддържа и автомагистрала „Хемус“ на територията на областите Варна и Шумен.

Фирмите, които досега поддържаха пътищата в двете морски области, бяха свързани с Велико Желев. Част от тях в обединение с други фирми спечелиха обществените поръчки за строежа на участък от магистралата Русе – Велико Търново за около 1 млрд. лв. с ДДС и за тунела под Шипка за 350 млн. лева.

Другата промяна е в област Ямбол, където пътищата тази зима ще се поддържат от обединение „Поддържане 2022“ с участници „Трейс Груп Холд“ АД и „Трейс БГ“ ЕООД. Така на практика холдингът на Николай Михайлов се разширява с още една област, след като през последните 4 години се грижеше единствено за пътищата в област Стара Загора, откъдето е родом олигархът.

Навсякъде другаде са добре познатите фирми, които и досега се грижеха за пътищата и получиха милиони аванси за строежа на магистрала „Хемус“, скоростния път Видин – Ботевград, укрепване на свлачища и ремонт на язовири.

Големят губещ, ако може така да се каже, е регистрираната в Брезник „Нивел строй“, която участваше в обединенията, поддържали пътищата в областите Кюстендил, Монтана и Ямбол. Компанията е сред строителите на скоростния път Видин – Ботевград.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.