Удрят ни с 30 ст. при зареждането на всеки литър бензин. Цената на най-масовия бензин А-95 би трябвало да бъде около 2,63 лв., а средната цена по бензиностанциите в момента е средно 2,91 лв.
Това показват изчисления на „Труд News” на база данни за котировките на петрола на международните пазари и за курса на долара спрямо лева
Рафинерията в Бургас използва руски петрол сорт “Уралс”. Преди войната в Украйна цената на този петрол беше близка до тази на сорта “Брент”. След началото на войната обаче цената на петрола “Уралс” е значително по ниска от тази на “Брент”. Цените по бензиностанциите обаче са сякаш използваме скъпия петрол.
Цената на петрола “Уралс” се понижи до 70 долара за барел. Това е цена, характерна за периода преди войната в Украйна и преди пандемията. Оказва се, че котировките на петрола са се върнали на предкризисните нива, но цените по бензиностанциите са значително по-високи.
Цената на петрола “Уралс” е била 70 долара за барел и на 29 октомври 2018 г. Тогава обаче бензинът А-95 е струвал по бензиностанциите в страната средно 2,38 лв. за литър, показват данни на специализирания сайт fuelo.net. А дизелът е струвал 2,42 лв.\л.
Преди четири годни доларът беше по-евтин. На 29 октомври 2018 г. курсът на щатската валута беше 1,70755 лв. за долар. А сега фиксингът на БНБ е 1,88677 лв. за долар.
Спрямо 29 октомври 2018 г., когато цената на петрола е била като настоящата, доларът е поскъпнал само с 10,5%. Акцизът в цената на горивата и ставката на ДДС от тогава насам не са се променили.
Имало е увеличение на заплатите, но това не може да бъде причина за поскъпването на най-масовия бензин с над 22%, а на дизела с 38% спрямо октомври 2018 г.
Ако вземем цените на горивата през октомври 2018 г. и ги увеличим с поскъпването на долара, се оказва, че бензинът А-95 сега би трябвало да струва 2,63 лв. за литър, а реално по бензиностанциите го продават с близо 30 ст. повече. Цената на дизела пък би трябвало да бъде 2,67 лв. за литър, но реално в момента го продават с 60-70 ст. по-скъпо и средната цена на пазара е 3,34 лв. за литър.
Може да вземем още един пример с цените на горивата по-близо във времето. Цената на руския петрол “Уралс” беше 70 долара за барел и на 2 август 2021 г. Тогава цената на бензина и на дизела беше една и съща – 2,25 лв. за литър.
На 2 август 2021 г. доларът се разменяше за 1,64 лв. От тогава насам щатската валута е поскъпнала с 14,7%. Дори ако всички останали разходи за производството на горивата от тогава насам са нараснали със същия процент, то цените на бензина и дизела сега би трябвало да бъдат 2,58 лв. за литър.
Дори повишението на заплатите в бранша да е било с по-голям процент, това не може да бъде основание бензинът да струва с 33 ст. повече, а дизелът със 76 ст. отгоре.
През август миналата година цените на бензина и на дизела по бензиностанциите бяха еднакви.
В момента обаче дизелът е много по-скъп. Причината за това е, че на пазара има дефицит на дизел. В България няма проблеми с доставките, защото рафинерията в Бургас работи на пълни обороти.
Но търсенето на дизел в региона е голямо и това повишава цените, коментираха пред “Труд News” хора от бранша. При бензина ситуацията не е такава, търсенето е по-малко и затова през последните месеци цените на бензина се понижиха.
Петролът поевтинява в пъти повече от дизела
През последните месеци петролът значително поевтиня, а при цените на бензина и дизела има много по-малка промяна в посока надолу.
През месец юни тази година котировките на руския петрол “Уралс” бяха около 95 долара за барел. Например на 15 юни петролът е бил 95 долара и при курс на щатската валута от 1,87502 лв. това прави 178 лв. за барел.
Сега петролът струва 70,12 долара и при валутен курс от 1,88677 лв. за долар това прави 132 лв. за барел. Понижението на цената на петрола в левове е с над 25 на сто.
На 15 юни тази година бензинът струваше 3,33 лв. за литър, а дизелът беше 3,42 лв. От тогава насам бензинът е поевтинял с 12,6%. Това се обяснява с факта, че в цената на горивото има постоянни разходи, които не се са понижили през последните месеци.
Но спадът на цената на дизела е само с незначителните 2,3%. Това се дължи на голямото търсене на дизел в региона.
Европа спешно се запасява преди ембаргото
Вносът на руски петролни продукти ще бъде забранен от 5 февруари 2023 г., а на руски петрол още от 5 декември. За България има изключение.
Европейските търговци бързат да напълнят резервоарите на континента с руски дизел преди забраната на ЕС да влезе в сила през февруари, тъй като алтернативните източници остават ограничени, съобщава агенция Ройтерс.
От 5 февруари 2023 г. ще влезе в сила забраната за внос в Европейския съюз на руски петролни продукти. А именно този внос осигурява значителна част от дизела в Европа. Забраната за внос на руски петролни продукти ще последва забраната за внос на руски суров петрол, която влиза в сила на 5 декември. България договори изключение от тази забрана и до края на 2024 г. може да внася руски петрол, който да бъде преработван в страната.
Доставките на руски дизел, който се съхранява в района на най-големите европейски пристанища Амстердам-Ротердам-Антверпен, са се повишили до 215 хил. барела на ден от 1 ноември до 12 ноември, което е увеличение от 126% спрямо същия период на октомври, казва Памела Мънгър, старши пазарен анализатор във фирмата за енергийни анализи “Вортекса”.
“Европа увеличава вноса на дизел от Русия и все още има недостиг на дизел. Ембаргото върху руския петрол и петролни продукти е насрочено съответно за 5 декември и 5 февруари. Ще бъде голям проблем, когато този внос спре”, пише в Туитър енергийният експерт Трейси Чи, която е изпълнителен директор и главен стратег по енергетика и материали в “Хайтауър Рисорс Адвайзърс”.
Русия все още е най-големият доставчик на дизел за Европа. “ЕС ще трябва да осигури около 500-600 хил. барела дизел на ден, за да замени руските обеми, заместителите ще дойдат от САЩ, както и на изток от Суец, предимно от Близкия изток и Индия”, посочва Юджийн Линдъл, анализатор на пазарите за петролни продукти във “Еф Джи И”.
Чакайте! Чакайте!! ЧАКАЙТЕ, та нали беше 1 лев, защо стана 30 СТОТИНКИ?!?!?! Та нали ги няма вече и Петков, и Василев?!?!?! А бе, ПАК да попитаме, от КЪДЕ да ЗАРЕДИМ от ЕВТИНОТО ГОРИВО, може би в Асково, или в Анкя?!?!?! От КЪДЕ????
А с млякото, сиренето, кашкавал, хляба и други до кога, затова няма ли да има статии
Айде стига с този Лукойл. Защо заблуждавате хората че Лукойл определя цената. Защо не махнете акциза който определя държавата. Не може един път да сложете 20/ ДДС и един път 23/ акциз. Как вече на вън няма акциз на горивата а само тук в България.
И СЪС СИРЕНЕТО ,И С БЕНЗИНА ,С ВСИЧКИ ПОСКЪПНАЛИ СТОКИ ПЛАЩАМЕ МАЛОУМНАТА ВОЙНА НА УРСУЛА ФОН ДЕР ЛАЙНА ,И САМОЗАБРАВИЛИТЕ И СЕ ПЛАТЕНИ АНГЛОСАКСОНСКИ ДРУЖКИ ,ГРОБ ,ПП,ДБ ,БСП,ЯНЕВ И тнк……
Няма ГЕРБ, БСП, ПП и тем подобни. Има КАРТЕЛ на горивата, има МАФИЯ, която си купи държавата. Играчите са едни и същи от години. Държавите, които спонсорират мафията още от зората на прехода се знаят: САЩ, Русия и ЕС са трите глави на една и съща ламя. Не разбрахте ли вие невежи??! Никой те го е грижа за България! Жалко е, че и вие драскачи, политици и всякакви платени или заблудени всезнайковци допринасяте за продължаване на потъването на милата ни държава. Решения има, няма воля, няма търпение, но има и ПРОДАЖНИЦИ! За жалост не са един или двама и се продават за жълти стотинки. Така е! Още Филип Македонски е казал, че няма крепост, която да удържи атаката на едно магаре натоварено със злато……
Давайте, продавайте, учете децата си, че са имали велики царе, а зад гърба им продавайте държавата на тези царе на другоземци и сребролюбци.
Презирам Ви, лицемерни и долни търгаши и политици!!!
Още като излезе „далаверата 25 стотинки“ ми стана ясно как ще се усвояват средствата от европа. Каква точна дума са избрали нашите управници. „Усвояване“.. Не е преразпределение или инвестиране, а усвояване…
Фалшива новина от фалшива ,,меьдия“
Бензина в Турция е 2 .10 лв. Дизел 2.40 лв. ????
То да беше само с бензина