Космическите цени на магистралите, разграбването на обществен ресурс с компрометирани обществени поръчки и раздаване на чували с пари инхаус (т.нар. вътрешно възлагане без конкурс) се сред най-зловещите корупционни практики, които пълнят чекмеджетата на политици и бизнесмени през последните няколко петилетки.
По този повод Narod.bg започна серия публикации за дейността на един от най-големите строители у нас, разчитащ на обществени поръчки, т.е., на държавните пари, при всички правителства, особено при последните три на ГЕРБ – „Трейс Груп Холд” АД.
Или както пише на сайта на компанията, собственост на Николай Михайлов – окичен с титлата „професор”: „българският лидер в строителството на пътна инфраструктура, автомагистрали, пътища и улици”.
В поредица публикации ще се опитаме да осветлим поне малка част от работата на „Трейс”, за да е ясно къде потъват милиардите и защо продължаваме да се трепем по зле направените магистрали.
Първата голяма тема е как бе построена магистрала „Тракия”. Източник на Narod.bg, запознат с информация, която е в полезрението на прокуратурата, обясни, че при стоежа на аутобана е използвана пепелина (въглищен прах от сгуроотвал), за която витаят неопровергани до момента съмнения, че не е изследвана за радиоактивност!
Строителството на участъка „Стара Загора-Нова Загора“ започна през юни 2010 година и е завършено предсрочно. Проектът е на стойност около 137,8 милиона лева и бе изпълнен от Обединение „Магистрала Трейс“, четем в медиите на 12 юли 2012.
Дали е вярно твърдението, че при ремонта в цитирания участък, извършен от „Трейс”, вероятно с вложена пепелина с радиация?
Участъкът е близо до ТЕЦ „Марица изток”. Затова и от БСП тогава бяха толкова сигурни, че лот 2 до Нова Загора „се строи върху пепел” от същата строителна компания „Трейс”.
Но откъде радиоактивни материали в ТЕЦ-а, лигнитните въглища доказано се излъчват радиация?
Според източника на Narod.bg е въможна да става дума за нерегламентирано горене на радиоактивни отпадъци и получената пепелина да е била използвана за основа на АМ „Тракия”.
Дали това е така, може да се установи само с направата на експертиза на място.
Доказан факт е, обаче, че в този период два камиона с отпадъци от ТЕЦ „Марица изток” бяха задържани на сметището в село Падина за проверка дали не са радиоактивни, написа през 2009-а news.bg, цитирайки „Гражданска защита” във Варна.
По-рано тогавашният кмет на община Девня Атанас Кузев съобщи, че експерти от общината ще проверят отпадъците с гайгеров брояч, за да се установи дали не са радиоактивни.
Иначе този участък от АМ „Тракия” е печално с нагъването си, заради което започнаха да наричат шосето „Тракийско море”.
Някои винят окаяното състояние на настилката за поредицата тежки катастрофи в района. Държавата взе полумерки – понижи в ранг тази част от магистралата и ограничи скоростта до 90 км в час – като за обикновено шосе.
После започна чутовно скъп ремонт, който трябва да върне магистралните качества на трасето – с разбиване на пластове и изпълнение наново. Това струва 3.4 млн. лева на километър, при положение, че оригиналното строителство излезе под 3 млн. лева на 1 км (а и то ни се струваше безсрамно скъпо, защото все пак говорим за изграждане на път през равното тракийско поле, не през Алпите или Пирин).
Пропадналата отсечка е строена по времето на тройната коалиция пак от „Трейс“, а премиерът Станишев й резна лентата през октомври 2007 г. Поне в този случай Бойко Борисов и кохортата му изглеждат невинни – но само на пръв поглед.
Освен че получи чудесната възможност пак да се оплаче от лошото наследство от предишни управления, бившият премиер и лидер на шайката ГЕРБ имаше и задължението да сезира прокуратурата.
Но не го прави. Защо ли? Защото и в неговите мандати е същото – калпаво изпълнение плюс нахално високи цени в съчетание с тотална липса на контрол и на санкции.
Само преди месец служебната власт откри 40 млн. лв. щета от некачествено достроената „Тракия“.
Данните за лот 2 (Стара Загора – Нова Загора) сочат, че приблизителната обща дебелина на наличната конструкция е 103 см при проектна 120 см. Това означава, че липсват приблизително 12.5% от пътните платна на стойност 17.5 млн. лв., разкри служебният министър на регионалното развитие арх. Иван Шишков.
Този участък е построен от обединение „Магистрала Трейс“ ДЗЗД, в което влизат фирмите – „Трейс Груп Холд“ АД, „Пи Ес Ай“ АД, „СК-13 Пътстрой“ АД, „Пътно строителство“ АД и „Виастройинженеринг“ ООД. Договорът с тях е за 137 868 000 лв. с ДДС или 4.2 млн. лв./км.
Строителният надзор, който отговаря за качеството на строителството, е на „Пътинвест – инженеринг“ АД за 1 349 578,80 лв. с ДДС.
Разрешителното за строеж е от 8 април 2010 г., а разрешението за ползване на магистралния участък е от 27 юни 2012 г.
И накрая – помните ли покойния Димчо Михалевски, БСП депутат и зам.-министър на строителството? Още преди 10-ина години човекът разнасяше бурканчета с проби, взети от строителната площадка на „Тракия“ между Стара и Нова Загора, и твърдеше, че според лабораторните изследвания в основите на магистралата се влага пепелина.
Пътната агенция и регионалното министерство замазаха скандала, като твърдяха, че има недоразумение и че ползваната от Михалевски лаборатория нямала надлежна акредитация за такива изследвания. През годините замазването на проблемите в пътното строителство (те са неизбежни, защото работата е наистина тежка и сложна) се превърна в основна мисия на властите.
А управлението на Борисов издигна магистралните градежи-грабежи в култ – лично Бойко през ден разясняваше на народа, че всеки милион, вложен в пътища, е инвестиция в светлото бъдеще. Само не каза чие – нашето или на неговите олигарси…
Очаквайте втора част на разследването за работата на „Трейс” за строежа на пътя София – Мездра през Искърското дефиле и ужасът с 20-те трупа край Своге
[…] […]
[…] […]
[…] […]