Гарантирано от „Трейс”: Счупени павета, наводнени метростанции и магистрали от пепел (СКАНДАЛИ)

3 8 569

Вече ви разказахме за проблемите на малката община Земен с любимата строителна фирма на ГЕРБ „Трейс Груп Холд“. Компания на олигарха Николай Михайлов, количка за инвалиди на цена 10 пъти по-висока от пазарната е въпреки това не иска да върне парите.

Затова е осъдена за възстанови 76 000 лева. Това е малък, но показателен пример за дейността на тази компания..

Тя стана известна в последните седмици с два нови скандала – некадърното пренареждане и чупене на жълтите павета в София и лошото строителство на лот 2 на магистрала „Тракия”, разкрито от двама министри в служебния кабинет.

Скандарните строителни дейности с пари на данъкоплатците не се изчерпват само с тези далавери.

Въпреки че от години около „Трейс Груп Холд” мирише на некачествено строителство, за 2022-а досега компанията е подписала договори с държавата и общините за 140 милиона лева, показват данни от Агенцията за обществени поръчки.

За миналата 2021-а фирмата има договори за 50 милиона.

Ремонтите около сградата на Народното събрание продължават със същите работници, които бездарно изпочупиха част от жълтите павета, показа проверка на „Филтър”.

Компанията работи усилено по възстановяването на градинката зад парламента, както и около паметника „Цар Освободител“ пред парадния вход. Живеещите и работещите в района хвърлят гневни погледи към оградените части, а пешеходците и шофьорите едва ли предполагат, че тези дейности се изпълняват от „Трейс Груп Холд“, която наскоро скандализира столичани с хаоса на пренаредените жълти павета.

Всъщност това са различни етапи от проект, за който Столичната община подписа договор с компанията и който включва обновяване и възстановяване на култови градски части в идеалния център на София.

Той е подписан на 17 юли, а сметките на „Трейс Груп Холд“ ще набъбнат с 16,5 милиона лева до пролетта, когато дейностите трябва да приключат.

От компанията ще разкопаят и площада около храм-паметника „Св. Александър Невски“ и Синодалната палата, а свещениците вече се молят да им се размине по-леко.

Не само те, всички се молят, включително и чиновниците в общината, която е в района на ремонтите в историческия и културен център на столицата.

Скандалът с пренареждането на жълтите павета от парламента до Софийския университет избухна още преди откриването на обекта.

Клип във фейсбук разкри как работник чупи с чук едно от блокчетата, оцелели повече от 100 години и превърнали се в символ на града. „Трейс“ вече е глобена със 100 хиляди лева след разразилия се скандал.

По всички проекти на общината обаче санкциите за компанията са за над 700 хиляди лева, показа проверка на „Филтър“, което е игла в купа от милиардни приходи на компанията.

В същото време паветата пред парламента още са в окаяно състояние — криви фуги, накълцани, счупени и непочистени, камари с пясък, въпреки че фирмата изпълнител се ангажира да ги пренареди отново. Това обаче ще наложи ново затваряне на основната пътна артерия, което за пореден път ще донесе още хаос и дискомфорт за шофьорите, особено през зимата.

Но тях няма кой да обезвъзмезди заради калпавата работа на любимата фирма на ГЕРБ.

Абсурд – с газта и спирачките на автомобилите се опитаха да оправдаят от компанията огромните фуги и кривите линии в преподреждането на паветата. Това предизвика много иронични реакции в социалните мрежи. Появиха се и много снимки на жълтите павета по времето на кмета Иван Иванов преди близо 90 години и състоянието им сега.

Разликата е очевадна. Както е различен и „майсторлъкът“ на строителите, които са поставили паветата през 30-те години на миналия век.

По ирония на съдбата фирмата, която оскверни настилката, обявена за културна ценност, финансира книга точно за Иван Иванов. Преди година фондацията „Трейс за хората“, ръководена от босовете на строителната компания, представи творбата „Кметът Иван Иванов“.

Това се случва, когато „Трейс Груп Холд“ вече официално е един от кандидатите за 16-те милиона по обновяване на центъра.

Точно тук е мястото да се посочи, че фондацията „Трейс за хората“ е за боса на „Трейс Груп Холд“ Николай Михайлов нещо като индулгенция за чиста съвест.

Въпросният строителен олигарх, който обича да слага пред името си титлата „професор“, се ласкае да играе ролята на меценат и от фондацията постоянно ни заливат с инициативи, свързани с българската наука, литература, кино, театър и изкуство.

„Трейс за хората“ е превърната в Министерство на културата в сянка, докато истинското Министерство на културата бездейства или се оплита като пиле в кълчища при всяка по-сериозна и мащабна инициатива.

След като държавата е абдикирала, какво му пречи на проф. Николай Михайлов да го раздава благодетел. В орбитата му на разкладка са популярни писатели, учени, художници, артисти.

Реклама

Перипетиите на столичани с „Трейс” не приключват с жълтите павета. Жителите на „Драгалевци” тръпнат, след като компанията в консорциум с други фирми подписа договор за проектиране и изграждане на канаризацията на богаташкия квартал в полите на Витоша.

Контрактът бе подписан на 10 февруари 2022 г. До юли строителство не беше започнало, но запознати разказаха, че авансово вече са „усвоени” 7 милиона лева.

И това не е всичко.

Фирмата, която не успя да се справи с жълтите павета, ще строи расе на метрото по линия 3, както и метростанция за 75 милиона лева без ДДС.

Това не е първото трасе, което компанията строи в подземната железница. Тя изгради станциите НДК, „Европейски съюз“ и „Джеймс Баучер“. Първите две протекоха през последната година и се наложи да се правят спешни ремонти.

„Трейс” работи по общо 7 метростанции и ще участва в изграждането на подземната линия от бул. „Цариградско шосе” до летището. Най-брутална беше аварията в метрото в участъка от станция „Театрална” до последната спирка „Хаджи Димитър“, което по чудо не взе човешки I жертви.

Този строителен гаф ще се запомни с нелепия опит на шефа на „Метрополитен” инж. Стоян Братоев да потули бездарието на строителите (защо ли?) с изявлението, че в периода на дъждове нивото на река Перловска се повдигнало, увеличил се водният натиск и това повдигнало релсовия път.

Така широката три метра река Перловска се оказа по-опасна от Сена и Нева.

Държавата също има горчив опит с договори на „Трейс” в консорциуми с тяхно участие. Миналата седмица бяха отворени офертите за поръчка за 62 милиона лева за ремонти на пътища област Бургас, където един от участниците е точно същата фирма.

Едни от най-злополучните им строителни дейности са на магистрала „Тракия“ от Чирпан до Стара Загора, откъдето е босът на компанията Николай Михайлов, и от Стара Загора до Нова Загора.

Първият стана печално известен през 2018 г. с нагънатия и опасен асфалт, който тормозеше шофьорите години наред.

Наложи се ограничение на скоростта от 90 километра в час на голям участък от трасето. Той е построен от „Трейс“ между 2003 и 2007 г. за 183 милиона лева, а шеф на възложителя АПИ е Веселин Георгиев, известен със скандала „Батко и Братко“.

Опасният участък беше ремонтиран за 200 милиона лева.

Другият лот от „Тракия“, който „Трейс“ изгради – от Стара Загора до Нова Загора, също е известен с проблемите по него. Само преди дни регионалният министър от служебното правителство Иван Шишков заяви, че ще се наложи спешен ремонт за десетки милиони – по същия начин, както на нагънатия участък между Чирпан и Стара Загора.

Преди две седмици Шишков и вътрешният министър Иван Демерджиев обявиха, че трасето на „Трейс“ е построено с огромни компромиси в материалите и качеството, а щетата е оценена на 40 милиона лева.

Проверки са направени на няколко места с вземането на проби от асфалта. От тях става ясно, че декларираните работи са много по-малко от заложените по проекта.

Вложените материали са с много лошо качество, обяви Иван Демерджиев и обеща проверката на МВР да бъде докладвана в прокуратурата.

Колегата му от Регионалното министерство беше по-конкретен – при дебелина на асфалта от 220 милиметра по проект, реалната е 189 мм. Отклоненията стигат до 20 сантиметра.

Демерджиев и Шишков дори показаха на брифинг материалите, които са иззети – пепел и прах, негодни за строителство на магистрали. Основата на много места била овлажнена обилно, което създава опасност за пътуващите.

На брифинга Иван Демерджиев спомена лаконично, че ще се разследва кой си е направил частен хотел за сметка на ощетения публичен интерес при строителството на автомагистрала „Хемус”.

Освен че усвоява държавни пари, „Трейс” има дъщерни фирми за строителство на хотелски и жилищни комплекси, които според запознати са изпълнени с високо качество, за разлика от ремонтите и изградената публична инфраструктура с държавни и европейски пари.

Освен това ще се проверяват и всички катастрофи с жертви по построените от „Трейс“ участъци на „Тракия“, каза още Иван Демерджиев. Така щетите ще се оценят и в човешки животи и трагедии освен в загуба на публични пари.

За смъртта на 20 души и телесни повреди на други 21 има и съдебно дело срещу трима шефове на „Трейс Груп Холд“. То е заради трагедията с автобуса, който през 2018 г. се обърна край пътя до Своге, строен от същата компания. Делото беше внесено в съда, но в края на лятото върнаха обвинителния акт на прокуратурата за поправка.

Според разследването некачественият асфалт е сред причините за катастрофата. Бисер Иванов например е бил ръководител екип и изпълнителен директор на „Трейс София“ ЕАД – фирмата, която е изпълнител на ремонта.

Светослав Трифонов е бил началник на асфалтовата база, а Иван Иванов – технически ръководител. Освен тях подсъдими са представител на строителния надзор, двама бивши шефове на АПИ и шофьорът на автобуса.

След трагедията край Своге трима министри подадоха оставки – на транспорта Ивайло Московски, на вътрешните работи Валентин Радев и на строителството Николай Нанков.

Големите шефове и собственици на „Трейс“ обаче се разминаха с отговорност. Автобусът падна в дерето край пътя, с него пътували възрастни хора, които се връщали от манастира „Седемте престола“.

Според данните от тахографа превозното средство се е движело с 40-50 км в час. Валял е проливен дъжд. Около 17 часа на завой в района между Лесков дол и Своге автобусът излиза от пътното платно и се преобръща вдясно през мантинелата. Пада 20-30 метра надолу на площадка под нивото на пътя.

Местни жители години наред твърдят, че този участък от пътя е рисков. Експерти алармираха държавните институции, че пътната настилка не отговаря на изискванията. В асфалтовата смес е бил използван варовик вместо материал от твърди скали, както трябва да се прави за натоварените пътища. Подобно е положението и с лотовете на магистрала „Тракия“, построени от „Трейс Груп Хопд“.

3 Коментара
  1. РУМИ, МАЙКАТА НА СТЕФКО казва

    С НЕТИПИЧНАТА СЕКСУАЛНА ОРИЕНТАЦИЯ НА ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ„ КАКТО И С НЕГОВАТА НЕКОМПЕТЕНТНОСТ КАТО ЮРИСТ И МИНИСТЪР, ЩЕ ПОТРОША МНОГО ГЛАВИ !!!

  2. Мариана Сумистката казва

    МОМЧЕТА„ НЯКЪДЕ ИМА ЛИ НЯКОЙ ДА ГОТВИ ОЩЕ ТОПЛИ ПАНИРАНИ РУЛЦА ПО СЛИВЕНСКИ, ЧЕ НЕ РАЗБРАХ ??

  3. Smartass Academy казва

    “ YOUR TIME IS LIMITED< SO DON'T WASTE IT LIVING SOMEBODY ELSE"S LIFE. "

    STEVE JOBS

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.