Зам.-министър на финансите разкри: За 12 г. ГЕРБ откраднаха 264 МИЛИАРДА лева!

1 3 411

Бившият зам.-министър на финансите в кабинета на ПП Андрей Цеков разкри как по времето на ГЕРБ са харчени над 5 милиарда лева на година за обществени поръчки, с които се пълнят чекмеджетата на мафията. Общо за 12-те години под ботуша на пожарникаря Борисов България е загубила колосалните 264 МИЛИАРДА лева заради корупция.

Ето целия пост на Андрей Цеков във фейсбук, публикуваме без редакторска намеса:

Години наред хаосът е фетиш на ГЕРБ. Ту ще го слагат в ред, ту ще го борят. Не зная дали някога ще овладеят хаоса в мислите си, но определено са сътворили колосален такъв в обществените поръчки. Хаос, предназначен да канализира нескончаеми потоци от обществени средства към сакове, чекмеджета и близкоизточни трезори.

Обществените поръчки са формата, под която публичният сектор купува от частния с парите от нашите данъци (т.е. публични средства). Човешката природа е такава, че чуждото изкушава.

Ако А купува от В с парите на на С, съществува реална опасност, първите двама да се спогодят да изиграят третия като сключат сделка на непазарна цена и разделят свръхпечалбата. Затова имаме Закон за обществените поръчки, който разписва правила за осуетяване на кражби и измами с публичен ресурс.

Прости правила:

– А никога да не договаря само с В (т.е. да има конкуренция);

– Никога да не се договаря на тъмно (т.е. да има прозрачност);

– Да не се плаща повече от дължимото (т.е. да има икономичност при харченето);

Да поразсъждаваме върху начина, по който в Борисова България се харчат парите на данъкоплатеца. За да опростим упражнението ще се огранича само до някои тенденции в периода 2019 – 2021. Предледът на фактите показва 3 ясни модела за ограничаване на кокуренцията в обществените поръчки и присвояване на публичен ресурс:

1. “Последният оцелял”

Моделът е прост – правиш всичко възможно в процедурата да участват колкото се може по-малко оференти. В ЕС се води статистика за поръчките само с един участник. Средно за ЕС е 8 %. В България е 28 % по официални данни – т.е. годишно около 2.8 млрд. от нашите пари се харчат без конкуренция и реално на монополни цени!

Това обаче не е цялата истина. Родната статистика не отчита процедурите, в които участват множество участници, но се отстраняват всички освен един. През тази пролет възложих на Агенцията за обществени поръчки да анализира всички поръчки за последната година на 27-те най-големи общини в България.

Резултатът бе потресаващ – средно 59 % от поръчките се възлагат по модела “последния оцелял”. Шампиони са Разград, Шумен, Перник, Велико Търново, Пловдив (с 85 – 97 %). Има брутални истории – 21 участници/20 отстранени, 17/16, 15/14 и т.н. 800 млн. за една година са договорени на монополните цени на последния оцелял!

Анализирахме и поръчките на 10 ВИК оператора за изпълнение на проекти по оперативна програма “Околна среда”. Поръчки за около 1.5 млрд., от които над 80 % са възложени по същия модел. Вода в злато, кюлче в чекмедже.

Само чрез моделите “единствен участник” и “последния оцелял” годишно в България се разходват над 5 млрд. лв. от нашите пари.

2. Ин-хаус

Ин-хаусът е изключение от принципа, че публичния ресурс трябва да се разходва чрез обществени поръчки. Логиката е проста – ако държавата може сама да си свърши определена работа, няма смисъл да я възлага на друг. Ин-хаус възлагането е законосъобразно само, ако разполагаш със собствен ресурс. В противен случай законът е нарушен и това е червен флаг за корупция. Между 2018 и 2021 по този модел са възложени:

Реклама

– 2,7 млрд. лв. на “Автомагистрали” ЕАД за АМ “Хемус” (от тях 1,8 млрд. лв. са превъзложени впоследствие на частни фирми без конкурентен подбор, платени са над 1 млрд. лв. аванси без да има дори утвърдени трасета, проекти и разрешения за строеж). Магистрали в чували, кюлче в чекмедже.

– 902 млн. лв. на “Автомагистрали” ЕАД за пътя Видин – Ботевград (от тях 856 млн. лв. са превъзложени без конкурс на частни фирми, платени са 287 млн. лв. аванси без да има проекти и разрешения за строеж). Откраднат път, кюлче в чекмедже.

– 474 млн. лв. на “Автомагистрали” ЕАД за укрепване на свлачища (от тях 411 млн. лв. са превъзложени на частни фирми, платени са 180 млн. аванси без да има проекти и разрешения за строеж). Откраднати укрепителни съоръжения, кюлче в чекмедже.

– 511 млн. лв. на “Монтажи” ЕАД за ремонт на язовири (почти изцяло превъзложени, платени огромни аванси без проекти и разрешения за строеж). Откраднати язовири, кюлче в чекмедже.

– 400 млн. лв. на ДП “Транспортно строителство и възстановяване” за удълбочаване на пристанище Варна (100 % превъзложени на частна фирма, платени аванси, несвършена работа). Откраднато простанище, кюлче в чекмедже.

Да спрем дотук – нови 5 млрд. лв. от нашите пари, напъхани в черната кутия на Борисовия инхаус, похарчени на тъмно, без конкуренция и насочени към клиентелски мрежи. Факти, установени в проверките на Сметната палата и Агенцията за държавна финансова инспекция, които правителството на Продължаваме Промяната назначи. Факти, за които прокуратурата мълчи.

3. “Златни пътни ремонти”

При този модел се сключват рамкови 5 годишни договори за кърпене на дупки по пътищата. Не се договаря количество, защото не знае колко точно дупки ще се пълнят, а се определят единични цени. Сключени са договори за 681 млн. лв.

След това обаче по същите единични цени започват да се преафалтират цели пътища. Както писах в по-ранен пост единичната цена за частичен ремонт е много по-висока от тази за цялостен ремонт (2.6 пъти по анализ на служебните кабинети в последната година).

За 2 години по този модел са възложени основни ремонти за 2.4 млрд., от които около 1.5 млрд. лв. надхвърлят нормалните стойности за такива дейности.

Моделът не свършва дотук – понеже са прикрити като текущи, ремонтите се извършват на тъмно –  без разрешения за строеж, без строителен надзор и без да се носи гаранция. Безконтролността води до лошо качество и след 2 години пътищата пак са за ремонт. Тогава колелото се завърта отново – нови ремонти, нови кюлчета в чекмеджето.

Анализите сочат, че само чрез описаните модели за 2 години са разходвани над 4.5 млрд. лв. в повече от реалната конкурентна цена на възложеното строителство. 7000 лв. от джоба на всеки български гражданин (включително децата) са отклонени към чувалите и чекмеджетата!

Описаното горе е само част от картината. Според анализите на Световната банка годишната стойност на корупцията в България е 22 млрд. лв.!

За 12-те години на Борисовото управление загубата на обществен ресурс поради корупция е близо 264 млрд. лв.

Всеки един български гражданин е бил лишен от 406 000 лв. полагащи му се инвестиции в образование, здравеопазване, култура, спорт, инфраструктура, пенсии, социални помощи.

България не е бедна! България е безобразно ограбвана в продължение на години!

https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fpermalink.php%3Fstory_fbid%3D173310648556181%26id%3D100076317393079&show_text=true&width=500

1 Коментар
  1. многознайко казва

    И какво от това?Някой да е в затвора?
    Може би тия дето трябва да извършат действието опандизване не ги знаят тия работи….
    Страшна държава сме-за чудо и приказ,а народеца търпи-както е търпял 500 години османлиите.
    Разлика-никаква.
    За съжалание-пак търпи и ЩЕ търпи.Въпроса е до кога???

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.