13 месеца след шумната реклама на Киро: Лъсна лъжата със завода за електромобили

1 4 839

Заводът за електромобили в Ловеч остава мираж 13 месеца след шумния анонс за мегаинвестицията, направен от Кирил Петков във времето, когато се разхождаше в ролята си на министър на икономиката в служебното правителство на Румен Радев и сееше множество обещания.

На 10 юли 2021 г. Петков обяви бъдещото предприятие, което щяло да отвори 500 работни места. Според тогавашната информация днес заводът вече трябваше усилено да се строи. А първите автомобили от немския стартъп трябваше да започнат да се произвеждат през 2023 г. Плановете оттогава обаче се промениха драстично, инвестицията закъснява, а между партньорите вече има спорове за разпределението на парите, които уж трябваше да потекат от продажба на електромобили и от държавната субсидия. За това предупредиха хора от бизнеса с автомобили и части за тях, които е трябвало да бъдат ангажирани с производствения процес, пише „Филтър“. Според тях причините за отлагането, а вероятно и за провала на проекта се допълват от световната рецесия заради войната в Украйна.

Съдружници в бъдещия завод са германският стартъп „Некст.е.Го“ и българската фирма „Адванс Протърти“ на Георги и Кирил Домусчиеви. Двамата братя притежават терена на бившия завод „Балкан“ в Ловеч, където трябваше да се изгради модерното предприятие, и тяхно е задължението да придвижат по-бързо документите, за да започне строителството. От 10 юли, когато Кирил Петков обяви революционната инвестиция, до днес на мястото има само стари сгради, бурени и нищо не предполага, че там ще се строи най-модерният завод за електрически коли на Балканския полуостров.

Според запознати забавянето довело до напрежение между инвеститорите от фонда, където всъщност водещите фигури не са никакви германци, а албанци, а българските им партньори са братя Домусчиеви.

Реклама

Още при обявяването на инвестицията мнозина били учудени, че Кирил Петков като министър помага в бизнеса на най-богатите бизнесмени у нас, тъй като са сочени за приближени до ГЕРБ.

Като премиер в служебното правителство той провел няколко разговора на висок тон с тях заради забавянето на завода.

От фонда, който притежава марката „Некст.е.Го“ също били недоволни. Причината е държавната субсидия, обещана от Петков в подписан меморандум, според който държавата ще субсидира общото начинание на фонда и Домусчиеви с 34 милиона евро. Условието е до 2024 г. да има производство и разкрити 250 работни места, а до 2027 г. – най-малко 10 хил. продадени автомобила и 365 работни  места, което на този етап е напълно невъзможно.

Експерти от бранша разказват, че обещаните държавни пари ще бъдат поделени между стартъпа и братя Домусчиеви, които само дават терена и имат ангажимент съм изграждането на завода. За целта е създадена обща фирма „Некст.е.Го България“ АД, в която двете страни имат почти равен дял с няколко акции превес на чуждия инвеститор.

Кирил Петков обяви иновативното за България производство с чуждия инвеститор в деня на размисъл преди изборите през юли 2021 г. Тогава в правителството имаше разногласия за държавната помощ, а един от скептиците беше съратникът му Асен Василев. Оттогава Петков и съпартийците му от ПП не са отворили и дума за бъдещия завод.

1 Коментар
  1. казва

    Добрутро ! …то ОщеТогава (когато се Подписа меморандума) – Бе ясно че :
    А. Този старт-ъп – Е бил закупен (хайде Без кавички ) от Доказан Никаквец ! ..и то арабела ил туркче !, ..Баш в Германия !
    Б. Самата покупко-продажба – Запазва Вида/Типа на компанията ! ..т.е. От старт-ъп – Пак старт-ъп ! …което е Абсурд за Всяка Читава Такава транзакция !
    В. Кире”харвардо” – НЕ идва от ЗАП.Европа (конкретно Германия) ! – значи НЕ може да има ДориПонятие що Е из Германия !

    …или сумарно от т.А+т.Б :
    1. Очевидно че Ясно#Кой Е приплъзнал Отдавна ЦелевоПодготвена Схема ! ..и то Междинародно развръткана ! ..и
    2. Кире”харвардо” – Трябва да Изкаже #Кой Как и Защо го “сътвори” -“курдиса”-“потреби” ..и Захвърли !

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.