Има индикатори за измама за близо 400 милиона лева, показва проверката на компетентните органи на случая с удълбочаването на Варненското езеро, където се намира пристанището на града под контрола на уж почетния лидер на ДПС Ахмед Доган. Това научи Mediapool след свое разследване по случая, който се пази в дълбока тайна от прокуратурата и Агенцията за държавен финансов контрол (АДФИ).
Позовавайки се на Закона за достъп до обществена информация сайтът поиска двата доклада от проверките на АДФИ на проекта, част от който бе изпълнена от руска компания и предизвика сериозни съмнения, че се прави в полза на пристанището на Ахмед Доган на Варненското езеро.
Повече от месец по-късно държавната инспекция отказа да изпрати докладите, обяснявайки, че наблюдаващият прокурор по случая не позволява информацията да бъде разгласявана. Документите бяха отказани, въпреки че прокуратурата не е инициатор на проверката, което по закон означава, че докладът на АДФИ трябва да е публичен.
Случаят се разследва от прокуратурата от края на миналата година, но информация за хода на разследването не се предоставя.
Прокуратурата не е единствената институция, която разполага с докладите, защото първата проверка на АДФИ е разпоредена от последния финансов министър на ГЕРБ Кирил Ананиев, а втората – от вицепремиера и финансов министър в кабинета „Петков“ Асен Василев.
Освен финансовото министерство, основните изводи от проверката са известни и на транспортното министерство, което е принципал на замесените в схемата държавни дружества.
Именно разпоредената по време на мандата на ПП проверка показва в пълнота схемата с руските дълбачки.
Историята с дълбачките
Основен принос за разгласяването на историята с руските дълбачки има варненският журналист Спас Спасов. Той успя да спечели делото, за да получи по-голямата част от документацията по случая.
През 2020 година държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (към Министерството на транспорта) прехвърли 393 млн. лв. за удълбочаване на езерото на собственото си търговско дружество – „Транспортно строителство и възстановяване“.
Това е вътрешно (инхаус) възлагане на поръчката, което позволява заобикалянето на тръжните процедури. ТСВ обаче няма нито опит, нито персонал, нито техника да изпълни такава поръчка.
След това държавната компания сключва договор с частния консорциум „ЕС билд“ за приблизително същата дейност, но отново без процедура за възлагане на обществена поръчка. По този начин неизвестна част от държавното финансиране се е оказала в руска компания с името „Гидрострой“, чиито специализирани кораби за удълбаване (дълбачки) са били наети.
Сключването на договора за удълбаването на Варненското езеро съвпадна с плановете на почетния председател на ДПС Ахмед Доган да развива намиращото се там пристанище на ТЕЦ „Варна“, който е негова собственост. Миналата година тогавашният служебен министър на транспорта Христо Алексиев обясни, че първо е бил приключен проектът за удълбаването на пътя именно до пристанището на ТЕЦ „Варна“.
Е-министърът
Новият служебен министър на електронното управление Георги Тодоров е председател на борда на „Пристанищна инфраструктура“ по времето на тази сделка. Инхаус възлагането е направено с договор между изпълнителните директори на двете държавни дружества и без решение на Управителния съвет на „Пристанищна инфраструктура“, на който Тодоров е председател.
Министърът е казвал, че никога не е знаел за възлагането на поръчката без търг, въпреки общите задължения на борда да контролира действията на изпълнителния директор.
През 2021 година се намесва АДФИ. Първата проверка на поръчката за близо 400 млн. лева е със силно ограничен обхват и е проведена в самия край на мандата на правителството на ГЕРБ.
Втората проверка обаче е много по-обширна. Тя е разпоредена от новото ръководството на АДФИ, назначено от финансовия министър Асен Василев. Вторият доклад разкрива повече нарушения, съобщиха източниците. Той засяга всички десет договора на стойност 311 милиона лева без ДДС.
Проверките
Възложената от ГЕРБ проверка на АДФИ очаквано не води до никакъв резултат. По информация на Mediapool докладът изброява основно статистическа информация по договорите. Неговият автор дори пропуска да анализира чл. 1 ал. 1 от договора за инхаус възлагането между „Пристанищна инфраструктура“ и ТСВ, в който се казва, че поръчката не може да се превъзлага. Анализът на този договор започва съвсем безопасно от алинея 2.
Накрая изводът е, че ТСВ са регистрирани в Камарата на строителите, както законът не забранява на строителят да възлага и на други фирми подобни дейности. Постният анализ на АДФИ е провокирал Асен Василев да възложи нова проверка на случая, който стана тема на последната предизборна кампания.
Тази проверка достига до съвсем други изводи. Първият извод е, че ТСВ е гарантирало и декларирало, че със собствени сили, средства и собствена механизация ще изпълни поръчката. Изводът в доклада от проверката е, че случилото се накрая превъзлагане на строителството е заобикаляне на закона.
Къде е заровено кучето?
ТСВ съставят актове за строителство и ги предоставят на възложителя „Пристанищна инфраструктура“. В тези актове изрично е отбелязано, че строител е ТСВ. С тези документи се осчетоводяват получените стотици милиони от бюджета.
За да може да се плаща на подизпълнители обаче се издават още едни актове за строителство. Този път в тях са записани действителните строители от „ЕС билд“.
ТСВ приема тези актове и плаща въз основа на тях, но се отчита с актове, в които държавното дружество също се представя като строител. Схемата е реализирана с нещо като „двойно осчетоводяване“.
ТСВ влиза в ролята едновременно на строител и възложител. Въпросът е дали ТСВ изобщо може да се пише като строител, защото 100% от строителните работи са превъзложени на външни фирми. Това е установено през анализа на документите, които ТСВ и частния консорциум издават едновременно, за да оправдаят плащанията. В тях има пълно съвпадение.
Компетентният орган, който може да установи нарушения в строителните книжа, е строителният контрол. Според информацията ДНСК е била консултирана в този случай.
Становището е било, че ако установените данни от проверката наистина са такива, то има данни за извършено престъпление по чл. 209 от Наказателния кодекс – измама. Позицията на ДНСК е прикрепена като приложение към доклада на финансовата инспекция.
Строител по смисъла на Закона за устройство на територия може да бъде само действителният извършител на строителните работи (чл. 203), който единствен може да издава актовете за строителство. В случая обаче държавното дружество ТСВ е издавало актове без реално да е строило нещо.
Самият доклад също стига до извода, че има индикатори за нередности и измама в проверения проект. Причината за този извод е, че в документите, с които ТСВ отчита средствата пред „Пристанищна инфраструктура“ не фигурират подписите на реалния строител – „ЕС билд“.
Проверката на АДФИ се фокусира върху документите по проекта за удълбочаване на Варненското езеро.
И досега никой не е дръзнал да провери каква работа всъщност е извършена по удълбочаването на двата канала на Варненското пристанище. Проверката на Икономическа полиция през април приключи с мнение за образуване на дело за неизгодна сделка.
ХубаваВарна – “благодарение” на Вси”наште” задунайГаулайтеря – “израстна” от Сталин (1949-51) до ЗадунайТимград (Днес)….
– т.е. Е И доДнес Същинският плацдарм на КремълБесовете у Нас !
——-
Е Казано – с Вагабонти НЕ се преговаря !
=> РеИнженерингът+НовНюрнбергски. ..и Без Прошка&Давност.