Държавата си върна обратно жп гарата в Пловдив срещу близо 11 млн. лв., които ще плати на крупния превозвач и олигарх от ГЕРБ Миролюб Столарски за направените от него инвестиции през последните 7 години.
Собственикът на превозваческата фирма „Карат С“ е известен като спонсор на ГЕРБ и от години печели на гърба на столичани, като обслужва няколко линии на градския транспорт. Топлите отношения между транспортния бизнесмен Миролюб Столарски и висшите кадри в ГЕРБ са от години, и депутати от бившата управляваща партия са редовни посетители на луксозния спа хотел на милионера във Велинград – „Двореца“.
Прекратяването на концесията става по взаимно съгласие и е взето заради реализацията на голям европейски проект за близо 90 милиона лева. Срещу обезщетението Столарски се задължава да прекрати делата, които водеше срещу държавата във връзка с реконструкцията на жп гарата и изграждането на градска железница по европроекта.
Това решение правителството, съобщи Министерството на транспорта и съобщенията, контролирано от Николай Събев, пробутан във властта от ПП на Киро и Асен.
Договорът за концесия на железопътна гара Пловдив с едноименното обединение беше сключен през март 2013 г. и влезе в сила през 2015 г. по време на управлението на ГЕРБ. Срокът на концесията беше 35 години.
За предстоящото прекратяване на договора първо съобщиха пловдивските медии преди няколко дни. Столарски настояваше за прекратяване на договора заради пробива, който се прави под жп гарата през последните две години.
Той настояваше да получи от държавата направените от него инвестиции в реставрацията на историческата сграда на жп гарата, която е паметник на културата, и тризвездния хотел под бранда А&М – инициалите на съпругата му Антоанета и неговото име Миролюб. Столарски претендираше за около 11 млн. лв. инвестиции.
Точният размер на сумата, която ще получи е 10 731 140.90 лв., казаха от Министерството на транспорта в отговор на запитване на Mediapool.
Срещу това той ще пракрати делата, които води срещу НКЖИ в съда по реконструкцията на жп гарата.
През 2021 г. НКЖИ възложи поръчката на ДЗЗД „Проект Пловдив“, в което влизат „Трейс груп холд“ и „Балкантел“, да изгради пробива срещу близо 90 млн. лв. Финансирането на обекта е осигурено по механизма „Свързана Европа“.
Проектът предвижда реконструкцията на самата жп гара, изграждането на комуникационно-транспортен пробив под нея, който трябва да замени досегашната връзка между двете части на града – бетонния мост, който е негабаритен и ще пречи на бързите влакове.
Заложено е строителството да стане на три етапа – северно от жп гарата, самата жп гара и южно от нея. По същинската част от втория етап се работи от ноември 2021. Пробивът под гаровите коловози, който започва от бул. „Васил Априлов“ и трябва да излиза 850 метра по на юг – при улиците „Димитър Талев“ и бул. „Македония“ обаче бе блокиран от подадената жалба от концесионера „Железопътна гара Пловдив“ в Административния съд в града. Жалбата е срещу издаденото разрешение за строеж извън сервитута на жп гарата от главния архитект на община Пловдив.
Така работата на строителя „Трейс груп холд“ на практика беше блокирана. В същото време той трябва да завърши обекта до края на 2023 г. Единствената възможност това да се случи беше прекратяването на концесията и изплащането на направените инвестиции през последните 7 години от Миролюб Столарски.
Концесията
Договорът с ДЗЗД „Железопътна гара Пловдив“ за концесия за срок от 35 години на културно-историческия паметник влезе в сила през март 2015 г.
Компанията беше единствен кандидат в концесионната процедура, подобно на поредица такива конкурси, организирани от ГЕРБ и тогавашният транспортен министър Ивайло Московски. За ограничения кръг от желаещи вероятно са помогнали и високите изисквания към кандидатите – оборот 90 млн. лв. за три годинии активи от 30 млн. лв, както и 3-годишен опит в превоза на пътници и строителна дейност.
Основният участник в обединението „Железопътна гара Пловдив“ с 95% е „Карат-С“ на крупния превозвач Миролюб Столарски. Останалите 5% са на компанията „Биад-С“, която по това време беше собственост на тогавашния председател на строителната камара Светослав Глосов, който след това прехвърли фирмата на децата си, защото стана шеф на пътната агенция по времето на третия кабинет на ГЕРБ за кратко.
Концесионерът обеща да инвестира най-малко 11.2 млн. лв., като от тях 9.8 млн. лв. трябваше да бъдат вложени през първите 4 години.
Постъпленията от концесията за държавата до преди една година бяха за близо 2 млн. лв.
Част от концесията беше и изграждането на хотел. Тризвездният хотел до гарата е изграден на мястото на предишното колетно и митническо бюро. Той е със 111 стаи, като е под бранда A&M и може да се намери в Booking.
Освен това Столарски искаше да изгради и многофункционална сграда от лявата страна на гарата, където е бившата транспортна болница – 5-6 етажа с офиси, търговска част и огромна зала за събития за 1000 души и паркинг, което обаче до момента не бе реализирано по различни причини.
БАШ ВАМПИРИТЕ НА ЕВРОПА…..
А Попово си върна автогарата с подставено лице на академикът по кастриране на прасета, Веселинов.
Обслужване от А до Я. Корпулентните клиенти са ни скъпи.