Защо Румен Радев лобираше за „Грипен“?

8 2 524

Военните ни пилоти на изтребители, които в последните години успяват да изпълнят едва по 10-15 часа нальот, може съвсем да бъдат принудени да приземят техниката.

Огромно забавяне на предварително планираните доставки на новите F-16 от завода в САЩ за началото на 2023 г., каквито са договореностите, а чак 2-3 години по-късно може да вкарат бойната ни авиация в дълга и опасна пауза за подготовката на иначе изкусните ни летци, калени в тежки условия да пазят небето със стари машини и липса на достатъчно единици техника.

Цялата ескадрила нови бойни машини ще бъде транспортирана у нас едва през 2030 г., по данни от средата на март 2022 г.

Лошите новини по темата валят от месеци, но войната на Русия в Украйна извади на преден план истинските деифицити във Военновъздушните сили, особено след като и наличните изтребители МиГ-29 и Су-25 не може да се поддържат вече в заводите по споразумения с Москва.

Забавянето от американския завод отново връща дебата в периода 2015-2019 г., когато България непрекъснато се луташе между идеята да купи изтребители втора ръка, нови машини от Израел, Китай или Франция, или да заложи „на сигурно“ с безспорните фаворити F-16 (на „Локхийд Мартин“), Gripen C/D (на шведската SAAB), или Eurofighter Typhoon (на големия консорциум между Еърбъс, Великобритания и италианската Leonardo).

Тогава Румен Радев открито лобираше в полза на скандинавската оферта, заради което бе обвинен от предишните (а и следващи) управляващи в лицето на ГЕРБ и Бойко Борисов.

Но докато все още чакаме първи изтребител от 100% платените авансово общо 8 от САЩ, дали бившият командир на ВВС и главнокомандващ няма да се окаже прав? Ето фактите, които „Уикенд“ събра на достъпен език за читателите си, за да си отговорят сами на въпроса.

Как и кога започна всичко?

Още в първата година от встъпването си на „Дондуков” 2 президентът Румен Радев започна съвсем открито да лобира за сделка с шведската СААБ за купуването на нов тип боен самолет.

Тогава той успя да убеди назначения от него служебен министър-председател Огнян Герджиков, че сделка за ексадрила пето поколение самолети с параметрите на грифоните към онзи момент би била далеч по-удачна от обявленията в публичното пространство до неговия мандат от Бойко Борисов и ГЕРБ като управляващи, че България може да си позволи втора употреба изтребители, например F-16 от Португалия, Rafale от Франция или Eurofighter Typhoon от Италия.

Към 2017 г. започва и дългият флирт на шведите с българските летци и ескперти в авиосредите до сключването на договора със САЩ „Локхийд Мартин” да произведат самолетите за българските ВВС.

Тогава ГЕРБ не простиха на Радев за опита му да наложи мнението си за шведските машини и го обвиниха в незаконен лобизъм, а част от депутатите на Борисов неколкократно питаха и каква комисиона е взел за тази си дейност. Редица специалисти, включително действащи пилоти обясниха, че за отбранителните функции на военната авиация „Грипен” (серия „C/D”) e достатъчно надежден и добре оборудван.

Оставаше да „виси” във въздуха обаче въпросът с наземното обслужване, радарните системи и обучението на пилотите ни като част от евентуалния проект за придобиването им. От друга страна, обаче застанаха бивши летци, близки до ГЕРБ и дори нейни членове, които заеха позиции, че е твърде вероятно да има проблеми със софтуера, за разлика от F-16 Block 60 или 70, които позволявали „качването” на всякакви системи, включително ъпдейт на най-новите за избягване на сблъсък със земята при загуба на съзнание от пилота.

Това бяха и част от аргументите на последното управление на Борисов, да надделее тъкмо решението за поръчката и плащането на F-16 от САЩ, с последно поколение оборудване. „За” американските машини лидерът на ГЕРБ и тогавашният му коалиционен партньор и военен министър Николай Ненчев също бяха наклонили везните към сделка за щатските самолети, но на първо време втора употреба и от Португалия.

С встъпването на последното досега правителство на Борисов (третото – б.а.) през 2017 г. и МО начело с Каракачанов, поръчката на шведската техника и намерението тя да е нова, бе заметена под килима и започна нов анализ на нова работна група във ведомството за модернизацията на техниката за ВВС.

От доклада през 2018 г., изготвен от екипите на тогавашния военен министър и икономическия му колега (от „Обедини патриоти” Емил Караниколов – б.а.), изрично се наклоняват везните в полза на сделка с „Локхийд Мартин”, вместо със СААБ. Един от основните аргументи е, че грифоните от Стокхолм биха били изпозвани само за мисията по охрана на въздушното пространство, но не и за други цели.

„Поставя се акцент върху самолет, оборудван за операция Air Policing. За останалото въоръжение и оборудване за довеждане на самолета до „многофункционален“, българската страна трябва да придобие по отделен/и договор/и с трета/и страна/и съответните количества и лицензии, стойността на които не е включена в общото ценово предложение”, пише в анализа.

Тогава защо Унгария и Чехия оперират със скандинавските самолети?

Днес Унгария охранява сама небето си, благодарение на сделка от 2001 г. тъкмо с шведската компания. Преди да се стигне до нея обаче и в Будапеща възникват лобистки въпроси и спорове между доставка на техника от Швеция и изтребители F-16. В крайна сметка европейското предложение печели. Самолетите трябва да пристигнат от 2006 г. по договор.

И така всички 14 изтребителя, поръчани от унгарското правителство, при това на лизинг, са доставени в страната до 2007 г. След като изтече периодът на вноските през 2026 г., унгарците вече ще разполагат напълно с тях. Докато ние евентуално ще започнем да получаваме от САЩ първите F-16.

Нещо повече, от началото на 2022 г. започна доставката на надстройка на системите, която значително увеличава както бойните, така и комуникационните възможности на самолетите там. При ъпгрейда обхватът на проследяване на цел въздух-въздух, както и производителността се увеличават значително.

Това позволява по-добра способност за откриване на малки цели въздух-въздух, подобрено потискане на смущенията и носи потенциал за растеж за по-нататъшно развитие в режимите въздух-въздух и въздух-земя, особено ключови в настоящата ситуация на войната в Украйна и руската агресия и заплахи, отправени не само спрямо нас, но и срещу всички страни от ЕС.

В контекста на казаното на бившия служебен военен министър проф. Тодор Тагарев, че в случай на военна операция за отбрана при вдигането на нашите МиГ-29, те може да станат мишена на „приятелски огън“ заради разпознаването им като съветски машини от страна на съюзническите войски, тъкмо новата надстройка на шведските изтребители позволява подобрена възможност за идентифициране на коалиционните машини.

Реклама

Става въпрос за интегрирането на най-новия режим на Алианса за идентифициране на приятел или враг (IFF) 5.

В момента над 150 милиона души от 5 държави на 3 континета се отбраняват тъкмо с въпросните самолети. Според военни експерти у нас, участвали в работната група по казуса „СААБ“, обявиха, че е твърде вероятно цената на ескадрила от 8 нови самолета, купени на лизинг, да глътне около 1 млрд. лева, но без наземното оборудване и без обучението на пилотите.

За сравнение, през 2019 г. парламентът одобри сделката за 1,3 милиарда щатски долара за новите F-16 от „Локхийд Мартин“, като в сумата влиза освен всичко останало, и въоръжение, и летателен и инженерно-технически състав. Още тогава обаче от БСП предупредиха, че всъщност сделката ще се наложи да бъде завършена с още поне 1 милиарда лева, когато първите самолети дойдат (по последни данни на американското посолство у нас през 2025 г. – б.а.), ще има допълнителни разходи и по наземните системи, и за софтуерна поддръжка, и за въоръжението.

По мнение на близки до Румен Радев, поръчаното е изключително ограничено и „окастрено“.

За сравнение, през май 2021 г. Чехия, също страна-членка на ЕС и НАТО обяви намерението си да похарчи 1 милиард евро за покупката на френските „Рафал“, които у нас също имаше спекулации за евентуална сделка до 2019 г. Както те, така и юрофайтърите обаче имат изключително скъпа поддръжка.

Това се превърна в основна пречка България да спре на тези модели пето поколение изтребители през годините. А чешките пилоти имат на въоръжение „Грипени“ и нальотът им годишно е над 100-150 часа.

В доклада от 2018 г., изготвен за нуждата на българските Военновъздушни сили, присъства анализ за вариантите, при които страната запазва на въоръжение, но модернизира изцяло и дълбочинно наличните си изтребители МиГ-29 и сравнение, ако това не се случи, а вместо ремонти се купи ескадрила от 16 нови бойни самолета.

Данните тогава на експертите сочат, че придобиването на специално произведени за България машини (тогава все още не е ясно, че това ще са F-16 Block 70 – б. а.) би било далеч по-бързо, отколкото страната да разчита изцяло на изпълнението на рамкови договори със заводите в Русия за съветските машини.

Факт е обаче, че към март 2022 г. всички тези споразумения с Москва са били изпълнени в пълния си обем и остават едва около 200 000 евро допълнителни дейности, нито една от които обаче не е ключова за живота на който и да е от самолетите (МиГ-29 или Су-25), разкрива отговор на настоящия министър на отбраната Драгомир Заков в отговор на парламентарно питане от депутата от ГЕРБ Христо Гаджев.

Вече е ясно, че войната в Украйна ще попречи на България да продължи с модернизацията на старите изтребители в Русия, Беларус или самата Украйна и може да разчита на логистика и техника единствено в Полша. Сред самите военни авиосреди обаче съществуват дългогодишни опасения, че използваните производствени линии и методики, включително с техническите им параметри, в завода в Полша, не са напълно съсвместими с руските.

Иначе казано, в Трета авиационна база „Граф Игнатиево” са противници на пращането на наши самолети за интегрирането на нови системи и части в иначе приятелската страна. Миналата година подполковник Валентин Терзиев се разби в Черно море с ремонтирания именно с ремонтиран в Полша двигател, по сключения от военния министър през 2015 г. Николай Ненчев, договор между София и Варшава.

Последните договори, сключени с РСК-Миг, пък бяха парафирани по времето на Красимир Каракачанов и вече, както обяснихме, са изпълнени. Спорен е и въпросът с гаранционните условия на самите самолети при ремонт в различен от руския завод.

На 19 юли 2019 г. парламентът одобри сделката между МО и Департамента по отбрана на САЩ за купуването на F-16 след бурен дебат и гласовете на ГЕРБ, ДПС и ВМРО. Тогава БСП, „Воля“, НФСБ и „Атака“ се обявиха категорично против заради високата цена на самолетите. Сделката е за 1,256 милиарда долара.

Първите съобщения за евентуален скорошен старт на производството на машините от възложеното на завода на „Локхийд Мартин“ отвъд Океана започват да се появяват още същата година. При това заявките от САЩ са нашите самолети да бъдат конструирани и оборудвани в новия завод на концерна в Южна Каролина с чисто нови производствени линии.

През 2020 г. вече са публикувани и детайли около сделката и подробности за контракта, сключен между самата „Локхийд Мартин“ и нейните подизпълнители.

В рамките на първата година от пандемията от компанията продължават да твърдят, че проблеми с поръчките и изпълнението им няма, въпреки че по повод различни договори с други национални правителства и за F-16, и за свръхмодерния F-35 съобщават за известни проблеми във веригата за доставки.

Никъде обаче официално не се споменава, че и България ще бъде засегната. Това продължава и през 2021 г., като официално сроковете за доставка на първите готови самолети у нас остава 2023 г., а наред с това МО започва и конкурсните обявления за бъдещите летци. Впоследствие са избрани и първите трима въздушни асове, които се обучават в САЩ и които трябва да трупат нальот именно с тези машини.

Едва в края на годината, когато Стефан Янев от служебен премиер става военен министър на редовното правителство на Кирил Петков започват последователни публични разкрития, че всъщност САЩ ще забавят нашите самолети, авансово платени до цент, а алтернатива не се предлага.

В началото Янев декларира, че става въпрос за едва няколко седмици от първоначално договорените срокове. Скоро след това обаче става ясно, че отлагането ще е с месеци. Докато самият главнокомандващ Румен Радев не излезе през март 2022 г. пред микрофона в зала след заседание на лидерите на НАТО в Брюксел, за да разясни, че всъщност цялата ескадрила F-16 ще бъде доставена вероятно през 2030 г. или 7 години след първоначално договореното.

До момента нито той, нито представител на Министерския съвет, не е отговорил на въпроса дали в договора, сключен през 2019 г. и изплатен предварително, е включена клауза за неустойки или заместваща техника, която ангажираната компания да предостави на България, в случай именно на забавяния поради различни обстоятелства. Всички подробности по контрактите са засекретени.

Репортер на „Уикенд“ изпрати официално запитване до „Локхийд Мартин“ в европейската й централа тъкмо с такова питане. То бе отклонено към пиар компания, оперираща на територията на няколко страни от ЕС, включително и у нас, откъдето получихме отговор, че всичко е секретно и няма как да разкрият каквато и да е информация по отношение на отбранителната техника и нейното производство.

До момента, въпреки че още през 2020 г. шведският конкурент признава, че изпитва затруднения по отношение на веригите за доставки на различни компоненти, компанията не е забавила нито една от планираните си доставки.

При това на последния модел, сочен от анализатори за най-добрия без Стелт технологията в света. Справка на медията ни разкрива, че само тази година започват ударните доставки на серия Е/F и в Швеция, и в Бразилия. Tам поръчката е внушителна – цели 36 изтребителя трябва да бъдат на разположение на тамошните ВВС до 2024 г. Първият ювелирен самолет пристигна на летището в Анаполис, щата Гояс, в средата на декември. 350 пилоти вече очакват в готовност програмата.

8 Коментара
  1. Airborne казва

    Защото ГРИПЕНА е “бутиков“самолет направен за спортна въздушна акробатика даващ КЕФ на пилотите които го управляват .Става за разходки -еър полисинг на КРАТКИ разстояния не става за асиметрични мощно страйкове-УДАРИ
    Подобен самолет НЕ става за целите на НАТО понеже НЕ може да достигне руски позиции и МОСКВА за това подобен шведски бутиков самолет е УДОБЕН на Путин и Руската армия
    ГРИПЕНА има слабо брънка -ахилесовата му пета е ЕЛЕКТРОНИКАТА която много често се БЪГВА и отказва да изпълнява командите на ПИЛОТА и се държи като НЕуправляем дрон е заплаха за екипаж и земните съоражения което принуждава пилотите да КАТАПУЛТИРАТ има доста такива случаи в Швеция
    Другия голям минус на шведския ГРИПЕН е че НЕ може да носи големи товари-бомби за разлика от Ф-16
    Все пак на България и трябва МНОГОЦЕЛЕВИ самолет като Ф16 който да изпълнява много задачи /включително еър полисинг но и НАПАДАТЕЛНИ функции при евентуални турски мераци/
    Ако някои военни и пилоти искат “СКЪПИ ИГРАЧКИ“ за лупиниги ОКЕЙ да извадят 40-50 милиона от ДЖОБА си и да си лупингират ето бг бизнесмен си е купил “Ламбурджини“ за 7 милиона лева което е бутикова играчка но НЕ става за бг условия нито може да го натовариш с багаж като пикап или да пресечещ горски път с него същото и с ГРИПЕНА

  2. justis казва

    Изтребителите са за охрана на въздушното пространство, въоръжени с ракети срещу въздушни и наземни противовъздушни цели.. Те не са бомбардировачи. Трябва да са повратливи (акробатични), за да изпълнят поставената задача и оцелеят. Колкото до подобряването на способностите им, винаги може да бъде направено с течение на времето и Радев беше напълн прав. И той и действащите пилоти бяха за тях. За съжаление отдаван приземените „корифеите“ и абсолютно невежите от тогавашното правителство се наложиха за американските, кото ще получим след 10 г., вместо шведските, веднага и то за по-малко пари. Видя се и, че на ефките ни чака и още плащане, точно както за другите за допълнително наземно оборудване . Както винаги българинът е скъп на триците и евтин на брашното.

  3. Пламен казва

    При скорошната среща на два грипена с четири руски сухой над шведска територия се оказа, че грипените са въоръжени с фотоапарати.

  4. Мариана Сумистката казва
  5. Lucid & Ferrous казва

    Цялата ескадрила нови бойни машини ще бъде транспортирана у нас едва през 2030 г., по данни от средата на март 2022 г.
    Ха-ха, около 2025 се очаква явление Карингтън, само че доста по-брутално и мащабно.
    Ефките след 2050, а може и на кукуво лято. Също като гроздо-производителят в моята паланка…

  6. Мариана Сумистката казва
  7. Мариана Сумистката казва

    “Nobody likes a clown at midnight.”
    Stephen King

  8. Здравко Митев казва

    У нас има думата не специалиста,
    а „Специалист/а/ по всичко “ – BG филм.
    Всеки прави дупки – всякакви . Вече
    приличаме на ШВЕЙЦАР- ско сирене.
    Луд и умора …?

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.