СКАНДАЛ: ГЕРБ гепиха парите за „Хемус”, магистрала още не е начертана (Бойко раздал ин хаус 4 МИЛИАРДА лева)

0 1 399

53 милиона лева за АМ „Хемус” изтекоха към фирми на ГЕРБ, а самата магистрала дори още не е начертана – поне три от лотовете ги няма дори на чертеж. Скандалът лъсна от участие на регионалния министър Гроздан Караджов по БНТ.

„Войната в Украйна за съжаление идва в момент, в който излязохме от кризата с ковид. Тя някак си затрупа ефекта на възраждането на цялата ни индустрия, включително и при работата по инфраструктурата“, това заяви още министърът на регионалното развитие и благоустройството.

„Тя доля инфлация във вече налятата инфлация в системата на икономиката. Ковид почти спря доставките на основни суровини, появиха се дефицити, а това създаде много сериозна инфлация за миналата година.

Точно се надявахме, че тази година ще се отървем от това зло, но войната в Украйна спря редица доставки на материали и суровини, а цената им скочи страшно много. В строителния сектор това оказа много сериозно влияние.

Едва ли има друг сектор, който да е по-потърпевш от инфлацията, отколкото строителният“, категоричен беше регионалният министър.

„Над 40% нагоре е цената на желязото, на битума – 60%. Всички останали материали като бетон и други, които се използват при строителството са с над 20% нагоре“, изтъкна Караджов.

Реклама

„Единственият начин да спасим паритета на лева е да продължим да инвестираме и то значително повече в инфраструктура“, допълни той.

„Ако бяха в състояние до 2024-та година дори да я начертаят, щях да им повярвам, но все още нямаме чертежи на 7,8,9 участък от тази магистрала все още ги няма.

Трасето трябваше да се промени заради лошо проектиране. Първо да си я начертаят, а тогава да говорят за изпълнение“, каза той по въпроса със строителството на АМ „Хемус“ и заканите на ГЕРБ, че аутобанът щеше да е построен до 2024-та г. при тяхно управление.

Той допълни, че предвид това, че тези лотове още не са проектирани, е най-добре да се направи нов конкурс, който да спазва всички законови правила.

„Трябва да бъде разплетен този възел с АМ „Хемус“. Най-вероятно 7,8, 9-ти ЛОТ трябва да бъде обявен отделен конкурс съгласно ЗОП и да победи най-добрата оферта. ЛОТ-овете от 1 до 6, по които има конкретни чертежи, са изключително важни, обясни още Караджов.

Цялата магистрала може да стане до 2027 година, няма да има никакво забавяне“, това заяви регионалният министър Гроздан Караджов пред БНТ.

„Хемус“, въобще ин хаус-ите са едно минно поле. Заобиколени са обществените поръчки и без конкурс са възложени едни 4 милиарда работа. Сега аз и колегите ми се опитваме много внимателно да се движим по това минно поле. Ето защо много внимателно изследваме рисковете“, допълни той.

Той коментира и трудностите със строителството на АМ „Струма“ в Кресненското дефиле:

„Драма голяма е там. Ние имаме веднъж екооценка, имаме действащ ОВОС и избрани изпълнители за строителство и надзор. И сега седим и разговаряме с едни работни групи по т.нар. Бернска конвенция, която има препоръчителен характер. Така че, ако екологията ни разреши, всичко може да започне утре“, подчерта Караджов.

„Строителството да започне сега е и най-добрият вариант от икономическа гледна точка, тъй като офертите са на старите цени“, уточни регионалният министър.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.