1 млн. лева под масата лапнал баровец във Враца, за да си затвори очите, че в града се движат тролейбуси, произведени от завод в Минск, вместо във Варшава.
Вярно, разстоянието между двете столици е някакви си 500-600 км, но пък возилата са купени с пари по европейската програма „Околна среда”, а там има строги правила. Най-малкото като се договори едно, се очаква, че точно то ще бъде изпълнено и няма хората във Враца да се чудят в какво точно се возят, пише „Уикенд“.
Според информация на Narod.bg с контакти в общината зад анонимния „баровец“ се крие кметът на Враца Калин Каменов, чиито далавери сайтът ни осветли в поредица публикации.
Според източниците ни папките с далаверата около вноса на екологичните возила вече пътува към Европейската прокуратура и персонално към Лаура Кьовеши. Същата папка, но на български език, е подадена като сигнал и в МВР на 14 септември, но близо три месеца по-късно оттам, както и от прокуратурата, цари необяснимо мълчание. Едва ли само заради следствената тайна.
Тролейбусите, освен че трябва да са полски, според обществената поръчка трябва да са и от конкретен модел – „Mеtrоpоlis MP”. При доставката им във Враца подмяната бързо лъсва, понеже има достатъчно грамотни и технически компетентни хора. Въпреки това от местната власт продължават да баламосват на дребно и никой не признава, че колите са на белоруската държавна компания „Белкоммунмаш”.
Когато все пак тръгват коментари и започва да се повдига завесата около далаверата, се появяват нелепи твърдения, че уж са произведени от някакъв полско-белоруски консорциум, който бил на пазара от 20 години. Дори и да е така обаче, това не отговаря на условията на спечелената обществена поръчка от фирмата „Авто Инженеринг Холдинг Груп” на бизнесмена Юлиан Димов.
Както вече писахме, запознати казват, че зад тази структура стои Румен Николов-Пашата, макар и да няма никакви документални следи в тази посока. Така или иначе, но колите, доставени във Враца от тази фирма, не са одобрени и не е ясно дали въобще се вписват в изискванията на ЕС.
А доказателствата за подмяната са бетонни и това е VIN идентификационният номер от 17 знака, с който разполага всяка кола. В него е отбелязан производителят, уникалните характеристики и специфики на превозното средство.
С този код може да се проследи историята на возилото, включително и дали е било обект на кражби, а също да се получи информация за неговите регистрации, застрахователно покритие, гаранционни претенции и т.н. По този код е установено, че тролеите не са произведени в Полша, а в Белорусия.
Въпреки това, от 1 до 10 юли тази година, по улиците във Враца потеглят 9 тролея с неясни технически характеристики. „Авто Инженеринг Холдинг Груп” е спазил май само бройката – по договор е трябвало да докара 9 коли с дължина 12 метра в изпълнение на проект „Модернизиране на градския транспорт в община Враца”, за което и получава над 9 млн. лева. С тези пари е трябвало да се купят изделията на варшавската компания „ENERGIS”, а не на завода от Минск.
Общинското дружество „Тролейбусен транспорт-Враца” обявява поръчката през декември 2019 г., като в същия ден е и взето решението за доставката на екологичните коли. Това обаче е най-малкият проблем, да приемем, че много са бързали да зарадват града с нови и по-удобни коли.
Местните медии започват да леят дитирамби за новата придобивка, но се оказва, че нещата изобщо не са такива, каквито изглеждат. „Aвтo Инжeнeринг Хoлдинг Груп” вместо полските „Mеtrоpоlis MP”, докарва „Ольгерд” с кодове, в които са типичните за Белорусия символи „Y3”. Вероятно те са доста по-евтини и така са останали пари и за хипотетичния рушвет от 1 млн. лева, който естествено не присъства в обществената поръчка.
След като у нас не се трогват да изяснят тази афера, вероятно европейските магистрати ще разберат кой е плащал с парите на Брюксел на завод в страната на подложения на санкции диктатор Лукашенко.
Юристи обясниха пред „Уикенд”, че след като е избран изпълнител на поръчката и има строго договорени параметри на тролейбусите, не може да се прави подмяна и да се доставят някакви други коли, дори и със съгласието на „Общински транспорт – Враца”.
В случая не е известно, поне официално, да са правени допълнителни уговорки. Явно обаче разликата в цената е спомогнала да се осигури комисиона от 1 млн. лева, за който говори цяла Враца.
В града се питат още дали е измерено колко ток харчат белоруските тролейбуси и дали това количество е като онова, с което е спечелила офертата на „Авто Инженеринг Холдинг Груп”. Друг важен въпрос е кой сега ще се ангажира с гаранционната поддръжка на тези возила, след като има неясноти около произхода им.
Аферата във Враца е много показателна, но не е единствена.
Ако съдим по информацията за проверките, които се правят и в кметствата във Варна и Стара Загора през последните две седмици, явно е имало подмяна и на други места при доставките на екологичен транспорт.