Контролирано от “Химимпорт” дружество е придобило от държавата поредните апетитни имоти в района на летище София. Сделката за 27 508 кв. метра с фирма “България Ер Меинтенанс” е финализирана на 18 януари 2021 година при средна цена от 101 евро на кв. метър – цена обявена за нереалистична още в далечната 2008-ма година при сходна сделка на тройната коалиция.
Около новия договор, подписан отново на ръба на мантата, има и други любопитни подробности – като светкавично бърза администрация и странни съвпадения около инвестиционните разходи по проект. Какво става ясно от документите около продажбата на имотите?
Бързи, смели, сръчни
Както вестник “СЕГА” писа решението за продажба на терените директно на “България Ер Меинтенанс” без провеждане на търг бе взето от кабинета на Бойко Борисов на 18 септември 2020 година. Правителството се позова на Закона за насърчаване на инвестициите, който позволява продажба на земя без конкурсна процедура на сертифицирани инвеститори. С решението кабинетът обяви за терен с отпаднала необходимост военен имот от близо 15,7 декара и възложи на областния управител на София- област да го продаде на “България Ер Меинтенанс” заедно с втори терен на същото място от 11,7 декара. Интересно е, че кабинетът дори формално не е изчакал “България Ер Меинтенанс” да подаде официално заявление по реда на Закона за насърчаване на инвестициите – покупка на земя без търг. То е подадено пред областния управител на 30-ти септември 2020 година, след като кабинетът вече е взел решение за сделката.
Всички действия на администрацията около сделката – ново актуване на имотите, даване на съгласие и съгласувания, са извършени ударно и са приключили до 16 декември 2020 година. За самото намерение за купуване на земята всъщност се знаело много преди това. Още от юни и юли, когато “България Ер Меинтенанс” са подали документите за сертифициране на конкретни инвестиционен проект. Проектът предвижда върху земята да бъде разширена съществуващата база за ремонт и обслужване на самолети оперирана от “Луфтханза Техник”, като се обособи нова част за организация на техническото обслужване. За задвижването на тази инвестиция е дадено предварително съгласие от министъра на транспорта – собственик на единия терен на 25 юни и от министъра на отбраната на 2 юли.
На 27 юли “България Ер Меинтенанс” вече може да се похвали и с издаден сертификат за инвеститор Клас А с размер на планираната инвестиция за период от три години в размер на 27 милиона лева.
Оценка на земята или стъкмистика около общия размер на инвестицията?
Около хронологията на сделката възниква и друг много интересен въпрос, а именно кога точно определена цената на земят От сключения договор за продажба става ясно, че двата имота са оценени от трима независими оценители – физически лица, но датата не е посочена. В същото време от 2013 година насам Законът за насърчаване на инвестициите изисква общите планирани разходи за дълготрайни материални активи по инвестиционния проект да са минимум пет пъти над сумата на купувания държавен имот. Неизпълнението на това условие е основание за разваляне на договора за продажба.
Още от юли е известен общия размер на планираната инвестиция от “България Ер Меинтенанс” – 27 милиона лева. Ако трябва да се изпълни изискването за минимум пет пъти разлика между цената на закупувания имот и инвестициите с дългосрочните материални активи, при инвестиция от 27 милиона, цената на имотите следва да е над 5 400 000 лв. Интересното е, че оценителите на двата имота са определили 5 439 000 лв без ДДС обща цена за тях. Горницата е компенсирана с леко завишаване на инвестицията. От договор за продажба става ясно, че всички планирани разходи в размер на 27,3 милиона лева по инвестицията на “България Ер Меинтенанс” са за закупуване на дълготрайни материални активи – 5 милиона лева за машини оборудване, 16 800 000 лв за други непосочени активи и цената на земята, купувана от държавата, която също е включена в калкулацията. Откриване на нови работни места не се заявява.
Така въпросът за цената на имота звучи подобно на този за яйцето и кокошката – кое е първо – оценките на инвеститора по проекта или на независимите оценители, които уж трябва да защитят интереса на продавачите. И кога точно са правени оценките на независимите оценители, които би следвало да са шест месеца с валидност?
Цената на “Химимпорт” в района на летището – замръзнала во веки
Самата цена, предложена от лицензираните оценители, звучи странно на фона на предходните сделки на контролирани от “Химимпорт” фирми в същия този район. Според договора от 2021 година, имотът на военните от 15 732 квадратни метра е оценен на 3 490 420 вема или 113 евро на квадратен метър. Намиращият се в съседство втори терен от 11 776 квадратни метра е оценен на близо 2 000 000 без ДДС или 85 евро на квадратен метър. От документите не става яснона какво се дължи тази голяма разлика в цената на два съседни терена с еднакво предназначение, но обяснението може да е съществуващи върху втория терен сгради на друго дружество “Транс еър”. Ако това е причина за ниската цена, това се разминава със записания изричен ангажимент в договора “България Ер Меинтенанс” да уреди сама и за своя сметка отношенията си с “Транс еър”.
Още от 2008 година, когато е първата сделка на контролираното от “Химимпорт” дружество от голям държавен терен покрай инвестицията на “Луфтханза Техник” тези цени будят недоумение. В кабинета на тройната коалиция първата сделка за продажбата на 63 декара земя при цена от 101 евро доведе до тежко противопоставяне от страна на министрите на НДСВ.
“Къде сте виждали в София цена от 100 евро за квадрат?”, пита тогава в прав текст министърът на държавната администрация Николай Василев. По думите му, заради такива сделки правителствата втори път не идват на власт. Министър Даниел Вълчев пък направо се обявява против продаването на земята с аргумента, че тя може да се предостави само за дългосрочно ползване директно на “Луфтханза Техник”, без да се минава през посредник като собствеността върху нея остане за държавата. НДСВ не успява да убеди колегите си в коалицията и сделката минава.
През 2013 година авиокомпания “Хемус ер” отново контролирана от “Химимпорт” придобива други 65 декар за още по-ниска цена 121 лв без ДДС на квадратен метър. Проверка на вестник “СЕГА” показва, че в момента цените на имотите варират сериозно в зависимост от предназначението, като има и в пъти по-скъпи оферти от дадената оценка от независимите оценители.
Инвестицията в разширението на базата трябва да приключи в срок от три години. “България Ер Меинтенанс” ще вложи собствени средства в размер на над 8 000 000 лева и банкови заеми в размер на близо 20 000 000 лева, за да се защити интересът на държавата при неизпълнение на инвестиционния проект и разваляне на договора по вина на инвеститора. През февруари в полза на държавата е учредена ипотека върху двата имота в размер на продажната цена в близо 5 500 000 лв. Предстои да видим ще се изпълни ли този инвестиционен проект.
Задължения на инвеститора
Според сключения договор инвеститорът следва да въведе обекта в експлоатация до 3 години от подписването му. Проектът трябва да се поддържа минимум 5 години след завършване на инвестицията, като най-малко 80% от приходите трябва да са от заявената икономическа дейност. Дълготрайните материални активи по проекта трябва да са нови и закупени от несвързани с инвеститора лица. Купувачът няма право да се разпорежда минимум пет години след завършването на инвестицията с конкурентните имоти. Не може да учредява и обезпечава.
Източник: в. “СЕГА”
Новина от 18.10.2020 – преди повече от 9 месеца, решавате да публикувате сега ?
Освен това е доста изсмукано от пръстите – какво толкова странно има националния авиопревозвач да си купи от националното правителство терен до най-важното национално летище?
Да не говорим и за правописните грешки, за цели 9 месеца от излизането на „новината“ поне тях да бяхте отстранили 🙂
РОСИТУ ОТ БАРИКАДАТА ,СПОКО ..ТАЗИ НЕ МОЖЕ ЗДА ЛАПКАШ И ДА НЕ ОВАЖИШ МОМЧЕТАТА ОТ ТИМ ,НЯМА КАК ДА СТАНЕ И ТОЙ ДАВА И ДАВА ИНАЧЕ…. ТЕЗИ НЕ СЕ ШЕГУВАТ ,
фнимавайта в къртинката копиелета мръсни. да няма после легни стани, ох боли
Защо пишете глупости, никакво облагодетелстване няма. На Правителството на Бойко даже трябва да се благодари, че привлече съдружието между Луфтханза и Химимпорт и се направи базата с 300+ работни места в София!!!