Две фирми, събиращи тол такси и плащания за електронни винетки от името на Агенция „Пътна инфраструктура“ като национални доставчици на услуги, са получили 57 млн.лв. от комисионни.
Те вземат по 7% от стойността на всяка винетка и тол такса. Това съобщи в предаването „Студио Хъ“ на телевизия „7/8“ заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов.
Източник на Narod.bg обаче разкри, че дружествата с тлъстия пай са от орбитата на братята от СИК Красимир и Николай Маринови – Маргините. Съвсем неслучайно далаверата с тол таксите мина по времето на премиера от СИК Бойко Борисов.
Захари посочи, че това е притеснително, а на въпрос от него към бившия ръководител на тол управлението – Олег Асенов, защо са точно тези две фирми, той не е отговорил.
Зам.-министър Христов направи сравнение, че преди 2019 г., когато винетките са били хартиени, отделът, който се е занимавал със събираемостта в АПИ, е бил от 12 души, които са получавали комисионна само от 1,5%.
Заместник-министърът каза, че за изграждането и управлението на тол системата са сключени 28 договора.
Основният е за изграждане на системата за 180 млн.лв. с „Капш Трафик сълюшън“, която е регистрирана на името на австрийския гражданин Михаел Вебер.
Реклама
По-късно в процеса на проектиране и изграждане са сключени още 27 отделни договора за 46 млн.лв. за допълнителни дейности.
Заместник-регионалният министър обърна внимание, че от 295 изградени контролни точки (камери) на системата функционират около 30 броя. По думите му това поражда въпроса защо е било платено да се изградят 295 точки.
„Кой носи отговорност за парите, дадени за камери, които не работят. Освен това от 295 контролни точки – 195 са стари преброителни пунктове на АПИ, на които са сложени само камери. Тоест, „Капш“ са изградили само 100 контролни точки. В същото време точките и центровете за данни към тях – за над 100 млн.лв., не са застраховани“, коментира Христов.
Той посочи, че е затруднена комуникацията с „Капш“, откъдето не дават информация с колко души екип поддържат софтуера на системата, а за това те получават 2 млн.лв. на месец по силата на петгодишен договор. С дружеството има и 4 споразумения, които са конфиденциални.
Едно от тях гласи, че „Капш“, които би трябвало да осигуряват поддръжка, нямат ангажимент да доставят резервни части за тол системата, а е ангажимент на АПИ.
„Сега ако един ТИР бутне рамка, никой не знае какво ще се прави“, подчерта Христов.
Междувременно стана ясно, че екипи ДАНС съвместно с МВР са нахлули в Пристанище – Варна. Иззети са компютри, както и документи по извършени обществени поръчки. Както е известно, атрактивната зона със заведения на пристанището бе свързвана с фирми, свързани с друг бос от СИК – Младен Михалев – Маджо.