Ето ги асфалтните далавери за милиарди на Баце – СПИСЪК с престъпните обществени поръчки (доклад на Сметната палата)

0 6 335

Държавното дружество „Автомагистрали“, превърнало се през последните 10 години в „кацата с мед” за крадеца Бойко Борисов, е превъзлагало недопустимо дейност за милиарди левове на външни фирми в разрез със Закона за обществените поръчки, научи Narod.bg.

Агенция „Пътна инфраструктура“ е била наясно, че фирмата няма капацитет да изпълнява такива крупни договори за строителство на магистрали и укрепване на свлачища, но въпреки това й е възложила работата. В резултат „Автомагистрали“ е сключила десетки договори с външни фирми по вътрешни правила, които са много проблемни, но от които Баце и компания са натрупали несметни богатства от корупция.

Това става ясно от публикувания от Сметната палата одитен доклад за съответствие на изпълнението при възложените на „Автомагистрали“ обществени поръчки. Сметната палата одитира изпълняваните от държавната фирма договори от януари, 2016 до 31 декември, 2020 г., като одитът бе възложен с решение на Народното събрание. Документът опровергава всички твърдения, направени от представители на ГЕРБ и фирмата в комисията по ревизиите в 45-тото Народно събрание и е изпратен на прокуратурата. 

За посочения период дружеството „Автомагистрали“ е изпълнявало 4 договора с АПИ, сключени директно  без процедура по ЗОП чрез изключение от закона – така нареченото инхаус договаряне. Законът позволява на държавни органи и общини да възлагат директно дейности на свой държавни и общински дружества, ако те разполагат с капацитет да извършат съответните дейности. Общата стойност на сключените от „Автомагистрали“ договори с АПИ по този ред възлиза на 3,6 млрд. лв. без ДДС или 96,6% от всички изпълнявани договори от фирмата през одитирания период. 

В същото време от събраните при одита материали категорично е доказано, че фирмата не е разполагала с капацитет да изпълнява тези дейности и Агенция „Пътна инфраструктура“ е била предварително наясно с този факт.  Според доклад на дирекция „Техническа“ от 13 декември – 7 дни преди възлагането на първия инхаус договор за изграждането на участъци от АМ „Хемус“, за изпълнението на договора са били необходими персонал около 2400 души, над 600 единици техника, 15 производствени бази и 2 полигона за греди. В същото време към този момент „Автомагистрали“ е разполагала с 264 единици техника – 42 процента от която машини за зимнно поддържане на пътища, и 224 служители и работници.

Подобен анализ е направен и преди инхаус възлагането за модернизацията на пътя Видин-Ботевград през август, 2020 г., където е установено, че са необходими 1000 единици техника, персонал от близо 2150 души, производствени бази (наличната техника тогава е 386 единици машини – 31% от тях за зимно поддържане) и 378 служители.

Извън тези два договора, при които е категорично ясно, че АПИ е била наясно с липсата на капацитет, „Автомагистрали“, са изпълнявали паралелно още два договора – един за АМ „Хемус“ и един за укрепване на 84 свлачища. „Всичките тези договори се изпълняват едновременно, тоест за да вървят дейностите в нормални срокове, необходимата техника и персонал за тях трябва да се сумира и крайният резултат става много голям“, коментират експерти. Вв същото време в свое писмо от „Автомагистрали“ са уверили АПИ, че ще се справят. 

Това е станало с наемането на множество външни контрагенти, като това наемане всъщност представлява превъзлагане на дейност и е в нарушение на ЗОП, става ясно от доклада. По всеки един от договорите има десетки контрагенти. Така например по първия договор за АМ Хемус от края на 2018 година са сключени 39 договора с външни контрагенти на стойност 1 млрд. лв. без ДДС (66% от общата сума по договора) и още 29 договора без посочена стойност, сключвани на база единични цени.

По втория договор за „Хемус“ от 2019 година са сключени 20 договора с външни изпълнители за 805 млн. лв. (70% от общата стойност на договора). За модернизацията на Видин – Ботевград от 2020 г.  договорите с контрагенти са 25 на стойност 856 млн. лв. (95% от общото). Най-много са външните изпълнители по договора за укрепване на свлачища – 129 за 412 млн. лв. или 87% от основния договор е превъзложен. 

Сметната палата не приема твърденията на дружеството, че не превъзлага дейност, а само пренаема техника, става ясно от доклада. Пренаемането е позволено, ако се ползват само машини без оператори, в случая са ползвани външни работници, което представлява реално изпълнение на строително-монтажните дейности от външни фирми, става ясно от доклада. 

На базата на установените от Сметната палата факти може да се твърди, че е налице безстопанственост от страна на Агенция „Пътна инфраструктура“, коментираха експерти. Вътрешните правила, на базата на които са избирани фирмите, са пълни с пропуски. Изкривена е конкуретнтата среда в сектора, при това с договори с огромни обеми. Одитният доклад е бил изпратен на прокуратурата още в хода на извършване на одита по инициатива на самата прокуратура, обясниха от Сметната палата. 

КОИ ФИРМИ ПОЛУЧАВАТ НАЙ-ГОЛЕМИЯ ПАЙ

Договор за участъци от 1 до 6 на АМ Хемус, 2018 г. 

„Автомагистрали Хемус“ АД – 213 570 968 лв. без ДДС;

Реклама

„Хидрострой“ АД – 213 411 735 лв. без ДДС;

„ПСТ Груп“ ЕАД – 127 124 698 лв. без ДДС.

Договор за участътци от 7 до 9 на АМ Хемус, 2019 г. 

„Грома Холд“ ЕООД – 262 174 697 лв. без ДДС;

„Битумина ГМБХ България“ ЕООД – 130 202 671 лв. без ДДС;

„Хидрострой“ АД – 116 300 055 лв. без ДДС.

Договор за модернизация Видин-Ботевград, 2020 г. 

„Автомагистрали Хемус“ АД – 259 696 200 лв. без ДДС;

„ГБС Инфраструктурно строителство“ АД – 233 565 495 лв. без ДДС;

„Нивел Строй“ ЕООД – 190 572 982 лв. без ДДС.

Договор за укрепване на 84 свлачища, 2019 г. 

Автомагистрали Хемус“ АД – 123 204 300 лв. без ДДС;

„Джамбо 33“ ООД – 103 778 777 лв. без ДДС;

„ДЛВ“ ЕООД – 61 210 700 лв. без ДДС.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.