Безумен влак-стрела до Солун гони софиянци от домовете им (народът пак се стяга за бунт)

0 33 320

Владая, както и няколко други столични района, се готвят за бунт, ако през тези квартали премине трасето на скоростния влак от София за Солун.

Проектът е грандиозен и е част от Трансевропейската транспортна мрежа, за която са подготвени над милиард лева от фондовете в Брюксел. Ползите от него са ясни – бърз транспорт за товари от Централна Европа, по-специално Полша, до Солун, а на по-късен етап и за пътници.

Проблемът е обаче откъде да мине влакът-стрела?

Трасето на железницата, която за броени часове ще пресича огромна територия в България и Гърция, със скорост от 160-200 км. в час, може да е или през Владая, която е в полите на Люлин, или през Волуяк. Разликата в двамата маршрута е само някакви си 200 метра, казват запознати.

Проектите обаче са с огромна разлика в цената. Причината е, че трасето през Волуяк пресича равнинен терен.

Алтернативните релси обаче се вият през Люлин и поради това ще трябва да се пробият няколко двойки тунела, дълги в едната посока по 5 км.

Преди няколко години е изчислено, че само те ще погълнат над 700 млн. лева.

При това тунелите не са каквито и да е, а да отговарят на най-високите стандарти, така че през тях да минават и товарни вагони, цистерни и други композиции.

Другият голям проблем е, че трасето на този влак ще пресече половин София – Централна гара, кварталите „Захарна фабрика”, „Гевгелийски”, „Факутета”, „Овча купел”, „Горна баня”, „Княжево”, Владая. През „Факултета”, където се предвижда дори спирка на експреса, линията и сега буквално минава през коптори и купища боклуци, отходни ями, а невръстни хлапета замерят с камъни мотрисите.

В момента влаковете през този район пълзят, но какво ще стане, когато профучават със скорост между 160 и 200 км./ч.?

Ако се реализира това трасе, трябва да се отчуждават и имоти – и части, и общински, като според експерти са стотици на брой. Проблемът във Владая е най-тежък, понеже там трасето е изцяло ново с голям сервитут и ще се правят тунели, над които не може да останат застроени имоти. Земя е нужна не само за самата жп линия, но законът изисква и свободно пространство, широко 60 м. от двете страни на линията.

Реклама

Това значи, че много красиви къщи и вили, които са постоянен дом за стотици семейства, ще бъдат отнети от собствениците им. Тези, които успеят да си запазят имотите, пък ще бъдат подложени на денонощен шум и тътен.

„Сигурен съм, че ще сложат стени за поглъщане на шума – разсъждава обитател на имот по трасето. – Но тогава има опасност районът да бъде отсечен на две и част от него да остане без изход”. 

Дали пък някой не си мечтае да се стига за 15 минути до Перник?

Подобна щуротия обаче няма логика, понеже и сега влакът спира в Горна баня, а наблизо ще бъде спирката на метрото, което се изгражда и се очаква буквално до дни да влезе в действие. Разбира се, има и прагматици, които виждат в сложния проект през Люлин тайни планове за високи комисиони от по-голямата сума, която ще се предвиди за този вариант на високоскоростния влак за Солун.

Така или иначе Владая вече се готови да изрази ясно несъгласието си с този безумен проект и местните са категорични, че ще се съпротивляват с всички сили, за да запазят домовете и природата непокътнати. „Защо трябва да има толкова недоволни, да се правят сложни инженерни решения, когато има лесен и достъпен вариант през Волуяк” – чудят се източниците ни. 

Експерти са категорични, че жп линията, която и сега превозва хиляди граждани и товари денонощно, трябва да се запази, още повече че е много удобна за цял Перник, тръгнал на работа в столицата. Освен планинския релеф, поради това, че в този участък има десетки спирки, влаковете едва пълзят.

Скоростният влак през Волуяк обаче ще профучава през равнина и ще вдига 160-200 км.

По този маршрут по-лесно могат да се изградят и транспортни коридори със Сърбия и Западна Европа. Там има и пряка връзка с бъдещото високоскоростно трасе към Сърбия, което вече се изгражда, казват експерти.

Хората от Владая са притеснени, че грешни решения и необмислени проектни договори ще погълнат стотици милиони, без обоснованост и икономическа изгодност.

Проучвания на силно заинтересованите хора от района показва, че администрацията вече е приела Проект за устройствен план през Владая и е започнала трескава подготовка, без да се дава гласност. Източниците ни казват, че тайно се правят задължителните по закон процедури и обществени обсъждания за приемане на устройствените планове на новото трасе в различните столични квартали. Оказва се, че тяхното провеждане е пълна пародия.

Насрочват се така, че никой да не присъства – първо хората не знаят за тях, а който разбере не може да участва, понеже датите са или около празници, или се насрочват в работно време, или пък по време на карантина и забрана за събирания на хора.

В квартал „Илинден” такова обсъждане вече е преминало, само дето местните не знаят. Нямало техническа възможност и да се направи запис от сбирката, пише в протокол.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.