Наскоро бяха обявени резултатите от едногодишната програма за подкрепа на частни професионални организации в областта на изкуствата. Това е програмата на Национален фонд “Култура“ към Министерството на културата, с която се цели да се подпомогне културния сектор заради пандемията. За финансиране кандидатстваха десетки културни организации, жури отся онези проекти, които според него трябва да бъдат подкрепени с държавни пари, пише в. „Галерия“.
Повече от десет частни галерии и организации, свързани с развитието на съвременното изобразително изкуство, са кандидатствали за субсидия. Въпреки дългогодишния опит и сериозно присъствие в културното пространство на част от тях, учудващо одобрени за финансиране са само два проекта на скандалната галерия „Структура“ и Института за съвременно изкуство (ИСИ).
Според директора на галерия „Лоранъ“ Лаврен Петров предпочетените организации са получили финансиране благодарение на тенденциозността на НФК.
Проектът, с който екипът на Галерия „Структура“ кандидатства, е със заглавие „Бъдещето е тук. Съвременни политики в популяризирането на изкуството“, а мотивите, с които журито е обосновало финансирането, са следните: „Проектът е добре разработен, предвижда както затвърждаване, така и надграждане на досегашната дейност на организацията“.
Подобен мотив е нечувана наглост, защото именно Галерия „Структура“ миналата година бе в основата на най-големия скандал с фалшификати в българското изкуство, предизвикан от феноменалната изложба от евтини ментета, с които директорката на галерията д-р Мария Василева твърдеше, че ще се запълват бели петна в историята на модернизма в България.
Заедно с видната професорка Ирина Генова, изкуствоведа Борис Данаилов, реставратора доцент Стефан Белишки и още няколко разбирачи, те не само не успяха да запълнят белите петна, а направих а черен кратер в пазара на изкуството в страната, закопавайки в него собствената си репутация на специалисти.
От скандала в „Структура“ измина почти година и половина. И въпреки че тогава притиснатият от ситуацията министър на културата Боил Банов се хвърли на и обяви, че ще се бори с търговията с фалшификати, до днес нищо от обещаното не се е случило. Прокуратурата и Министерството на културата са изпаднали в дълбоко мълчание по случая. Все едно нищо не е било.
А сега, съвсем безочливо, разчитайки на късата обществена памет, отпускат на същата тази галерия пари с мотива „затвърждаване и надграждане на досегашната дейност на организацията“. Всичко това прилича на фарс под изключително лошата режисура на случайника Боил Банов, който на инат продължава да заема поста министър на културата.
Такъв е и случаят с вечноподреждаща се и отглеждана с държавни пари частна организация на Недко Солаков и Ярослава Бубнова Институт за съвременно изкуство (ИСИ). Министерството на културата е отпуснало почти 100 000 хиляди лв. Институтът, заради който Ярослава Бубнова, дългогодишен служител на Националната галерия, а днес и нейн директор, беше разследвана за конфликт на интереси.
Уви, под зоркия контрол на министър Боил Банов разследващите компетентни органи не установиха такъв, въпреки неговата очевидност. Явно за министър Боил Банов и Бубнова Законите не важат, а финансирането на структура в Института за съвременно изкуство е пример за усвояване на обществени средства.
Източник: в. „Галерия“
Какво бих си помислил за този човек , ако го срещна на улицата без да знам , че е министър? Имам предвид външният му вид.
Ако се има в предвид външния му вид,прилича на клошар спал в контейнер за боклук.Баща му сигурно се срамува от него.Срамно е че такъв суетен комплексар е яхнал Мин. на културата.То да беше само тоя,на ръце да го носиш.Въобще сега е времето на комплексарите.Мислят си че като си обръснат ръцете и краката и ходят рошави ,като кмета на Лондон,като пет за четри, брадясали и разгащени с ризите извън панталоните ,с обувки без чорапи или с разпрани дънки и са много интересни.А в същност са супер,мега,ултра много жалки…..Това е модата на духовните отрепки.