Три четвърти от компаниите не са допуснати от търга
Обединение около „Главболгарстрой“ се очертава като фаворит в спечелването на търга за изграждането на 10-километровия участък през Кресненското дефиле с цена от 475 млн. лв. без ДДС. Това стана ясно при отварянето на финансовите оферти на кандидатите, което се случи повече от две години след обявяването на обществената поръчка.
Върху търга за изграждането на магистрала „Струма“ в участъка между Кресна и Крупник на т.нар. източен обход в планината в посока от Кулата към София (лот 3.2.2) беше хвърлена сянката на съмнения заради незаконно проучване на трасето. Прокарани бяха горски пътища и сондажи без разрешение на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Отговорността беше поета от „Пътпроект 2000“ с обяснението за по-точни парцеларни планове за отчуждителните процедури. За случая беше сезирана и прокуратурата, но до момента няма публична информация какво е показало разследването.
В обществената поръчка участваха 12 кандидати, но до отварянето на ценовите предложения бяха допуснати едва четирима от тях. Това са обединения, водени от големи български строители – ГБС, „Геострой“, „Джи Пи Груп“ и „Грома холд“, всичките участвали и в изграждането на магистрала „Струма“.
На практика три четвърти от компаниите не са допуснати от търга. Отстранени са всички чужди компании, които участваха самостоятелно.
Другото, което се наблюдава от отворените ценови оферти на допуснатите четирима кандидати, е огромната разлика между най-ниското и най-високото ценово предложение – 120 млн. лв. Отново е голяма ножицата и в оценяването на техническите предложения. Заради големите разлики, тръжната комисия ще поиска обосновка на цените и затова е трудно към този момент категорично да се каже кой печели състезанието, но според публикуваната методика това е обединението, начело с „ГБС-Инфраструктурно строителство“.
По същия начин се разви и търгът за другия участък от Креснеското дефиле, където за изпълнител беше определено ДЗЗД „АПП лот 3.2.1“ начело с „Грома Холд“ с предложение от близо 600 млн. лв. с ДДС за 13 км участък. Неговата цена беше с 96 млн. лв. по-висока спрямо офертата на „Геопът Струма 3.2.1“, в което участват „Геострой“ и „Пътстрой 92“, но тяхното техническо предложение беше оценено много ниско. Сега за втори път предложението на „Геострой“ – „Пътстрой 92“ е с най-ниска цена, но техническата му оферта отново получава най-малко точки и за втори път губи надпреварата.
В същото време вече стана ясно, че пътят през Креснеското дефиле може и да не се строи, ако не се постигне компромисно решение с еколозите. В момента проектът е стопиран от Европейската комисия, която все още не го е одобрила и иска изпълнението на редица екомерки. Освен това довършването на магистрала „Струма“ през новия програмен период (2021-2027 г.) вече не е топ приоритет, след като беше изместена от тунела под Шипка и магистралата Велико Търново – Русе.
Разлика от 120 млн. лв. в четирите ценови оферти
Четирите отворени ценови оферти на допуснатите участници в обществената поръчка за избор на изпълнител за проектиране и строителство на лот 3.2.2 от магистрала „Струма“ в участъка между Кресна и Крупник са:
ДЗЗД „АМ Струма – 3.2.2.“ с участници „ГБС-Инфраструктурно строителство“ АД, „ЕПОС-Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас“ АД (Португалия) и „Главболгарстрой Интернешънъл“ АД – 475 199 280,27 лв. без ДДС; техническо предложение – 60 точки;
Обединение „Геопът Струма 3.2.2.“, в което влизат „Геострой“ АД, „Пътстрой-92“ АД, „Биас-М“ ЕООД и „Илия Бурда“ ЕООД – 410 059 941,44 лв. без ДДС; техническо предложение – 33 точки;
ДЗЗД „Европейски пътища 3.2.2.“ с партньори „Джи Пи Груп“ АД и „Логистика 21“ ЕООД – 530 154 777,40 лв. без ДДС; техническо предложение 38 точки;
ДЗЗД с абсолютно същото име „Европейски пътища лот 3.2.2.“, с участници „Европейски пътища“ АД, „Грома Холд“ ЕООД, „Водно строителство – Благоевград“ АД, „Вахостав-СК“ а.с., „Пътпроект“ ЕООД, „Рутекс“ ООД и „Метропроект Прага“ АД – 419 999 999,01 лв. без ДДС; техническо предложение 48 точки;
Срокът за строителство е над 4 години
Лот 3.2.2 е с дължина 10.4 километра между Крупник и Кресна. В този обект е включен и обходният път на Кресна, който е 5.5 км. При обхода на града ще бъде изградена и площадка за отдих, която ще бъде с електричество, вода и канализация. От нея ще има и връзка с Кресна.
В отсечката ще бъдат построени 4 тунела – „Тисата“ (171 м), „Света Неделя“ (1.3 км), тунел „Кресна 1“ (358 м) и „Кресна 2“ (230 м). Те ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т. н. В участъка ще има 11 виадукта с приблизителна дължина 5 км, както и 9 надлези и подлези.
Чрез пътен възел „Кресна“ – при км 401+640, ще се осигурява достъпът в посока Кулата, София и път I-1. Индикативната стойност на обществената поръчка за лот 3.2.2 е 430 525 209 лв. без ДДС.
Другият участък – лот 3.2.1 от км 375+860 до км 389+100, е с дължина 13.2 км. В участъка ще бъдат построени 3 тунела – „Симитли“ (211 м), „Ракитна“ (1135 м) и „Стара Кресна“ (1052 м).
Съоръженията ще бъдат със системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т. н.
Ще бъдат изградени 10 виадукта с обща дължина 3.5 км, както и 3 надлези и подлези. Достъпът до трасето ще бъде осигурено чрез 3 пътни възли „Полето“, „Мечкул“ и „Стара Кресна“.
Срокът за изпълнение на всяка от обществените поръчки е 1556 дни и включва времето за проектиране и строителство.
Кой дава парите ако са от еврогейците означва че ще потънат в бездънния джоб на борисов и нищо няма да бъде направено това чудовище лапа като ламя